Kajsa rapporterar

Under 2017 stängs Gagnefs kyrka för allmänheten på grund av ombyggnad. Men vår kyrkråtta bor kvar i sin orgelpipa och har lovat att fotografera spännande saker som sker under byggtiden!

Ny visning 15 juni

Då kan ni se vad som hänt i kyrkan!

2017-03-21

Det är inte många gånger som jag har sett en kö utanför kyrkan men tänk den här tisdagskvällen då var det alldeles fullsmockat utanför kyrkdörren!

Där - bland containrarna - smög jag fram och såg massor av stora och små människor som ville komma in och titta på hur det går med renoveringen.

Containrarna utanför kyrkan är fulla med skrot och elgrejer och sladdar och lättbetongblock… man kan undra hur många ton skräp det egentligen blir när man ska bygga om en kyrka!

Jag frågade Åsa Hampgård som är chef över kyrkans hus och hon sa att dom nog ska väga alltihop. Det blir spännande att veta hur mycket skrotet väger.

Jag blev jätterädd när jag såg en katt i kön. Men det var bara en liten pojke som inte alls var farlig. Han heter Emil Källman och hans farfar heter Biörn Källman och han är kyrkvärd. Gissa om han längtar efter att kyrkan ska bli klar!

Det var jättekallt ute och många fick stå ute och vänta innan dom fick komma in i kyrkan. De frös och då gjorde min prästkompis Josefin rörelsesånger och alla var med och sjöng och hoppade. En tant som heter Kerstin Westbom föreslog att vi skulle sjunga "Petter sprattelgubbe" och det gjorde alla. Det var jättekul att se tanterna och farbröderna sprattla!

Först blev Kajsa rädd för katten, men sen blev de vänner.
Först blev Kajsa rädd för katten, men sen blev de vänner. Foto: CRF

2017-03-17

Hej!

Har du tittat på bildspelet? Det finns ännu fler bilder där nu!

Du missar väl inte att komma till kyrkan på tisdag den klockan sex på kvällen? Då får alla som vill komma in i kyrkan och titta på hur det ser ut nu. Dom som jobbar med bygget säger att det är jätterörigt! Det blir spännande!

Det kommer att vara en farbror där som heter Anders Pers och han ska berätta och svara på frågor. Jag är nog inte där för då sover jag. Hej då!

2017-03-09

Hej! Kajsa här!

Oj vad jag har jättesvårt att komma in i min orgelpipa nu. Dom har packat in HELA orgeln för att den inte ska gå sönder när dom jobbar! Nästan så att dom har byggt ett HUS utanpå. Det är TUR att jag är så liten, så att jag kan tränga mig in i ett litet hål som dom inte vet om. Ha!

Hur som helst är det väldigt stökigt i kyrkan just nu. Gissa om dom håller på hela tiden! Predikstolen och altarringen och kyrkbänkar har packats in och fler ställningar har satts upp. Nästan alla lampkronor har hissats ner och flyttats iväg nånstans. Det är tur att byggjobbarna har lampor med sig så att vi ser nått!

Är inte du jättenyfiken på att få se hur det ser ut i kyrkan nu?
Vet du, i vinter nån gång då ska alla bjudas in på en visning. Då kan DU komma och då ses vi. Hurra!

Hej hej!

GAGNEF 2017-02-02

Hej! Kajsa här!

Nu börjar det hända spännande grejer i kyrkan. Allt utom kyrkbänkarna och annat som är fastspikat packas ner och flyttas bort. Det är jättemånga grejer.
Det är flera stycken vaktmästare som jobbar hela dagarna med att packa och flytta saker. Det är JÄTTENOGA att sakerna inte förstörs så dom måste flyttas till ställen där det är rätt luft och temperatur och annat viktigt. Det har STATEN bestämt.

Det medeltida altarskåpet flyttas ur kyrkan under renoveringen.
Det här skåpet är jättegammalt, ända från medeltiden. Det får inte vara kvar när kyrkan renoveras. Foto: Kyrkråttan Kajsa

Vet ni, dom har också börjat bygga stora ställningar i kyrkan. Det är för att dom som jobbar ska kunna ta bort en massa cementblock som sitter på väggarna, och för att dom ska nå ända upp i taket. Det är ju jättehögt!

Det är FÖRBJUDET för alla utom dom som jobbar och cheferna att gå in i kyrkan. Jag får SMYGA så att jag inte syns när jag ska ta kort.

Idag var jag inne i församlingshemmet, ni vet det där gula huset som ligger ganska nära kyrkan. Det var en massa folk där, mest gubbar. Dom såg inte mej, men jag hörde att dom sa att det är klart för BYGGSTART.

Så fort det händer nått mer tar jag fler kort. Hej då!

2017-01-10

Söndagen den 8 januari hölls "stängningsmässa" i Gagnefs kyrka. Det innebär att kyrkan nu är stängd för allmänheten och att renoveringen drar igång.

Vår kyrkråtta Kajsa - som kommer att bo kvar i sin orgelpipa - har lovat att fotografera och rapportera inifrån kyrkan under hela byggprocessen. Exakt när byggarbetet startar är ännu oklart, men det blir troligen någon gång i slutet av januari.

Predikan på stängningsmässan

Vi måste våga bege oss ut i livet, säger Josefin Rådbo