Vandrare längs Sankt Olavsleden
Foto: Ian Schemper

Pilgrimsorienterad komminister 100%

Vi söker Guds rike på jorden ... OCH dig som vill vandra med oss dit! Var med och driv utvecklingen av ett pilgrimscenter längs med S:t Olavsleden!

Vi söker en pilgrimsorienterad komminister som har den tillitsfulla dialogen i fokus och som möter alla med respekt och nyfikenhet, oavsett om de är troende, tvivlande, sökande, icke-troende, har en annan tro och så vidare.

Målgruppen unga vuxna är just nu premierad hos oss, så vi vill att du har ett särskilt intresse för att nå de som är i åldrarna från 16 år till drygt 30 år. Vi vill visa dem på en trygg famn, ett utrymme för engagemang, en samtalspartner om de stora frågorna och en andlig och hoppingivande plats i en orolig värld.

VAR?
Frösö, Sunne och Norderö församling är placerad centralt i den storslagna Storsjöbygden i Jämtland. Vi tillhör Östersunds kommun och bara en bro eller två skiljer oss från Östersunds församling som vi har nära samarbeten med och som vi inom några år kommer att bilda gemensam organisation med. Östersund är en livfull stad och här är det nära till vackra fjäll och storslagen natur.

VAD?
Vi är ett arbetslag på ca 30 medarbetare som är i en utvecklande fas där en tydlig pilgrimsprofil håller på att utvecklas som en naturlig konsekvens av att vi på Frösön befinner oss längs S:t Olavsleden. Vi har påbörjat ett arbete med att utveckla ett pilgrimscenter och vill också att temat pilgrim ska vara bärande i all vår verksamhet. Och det är där du kommer in.

Vi erbjuder dig en tillsvidaretjänst på heltid där du, förutom de grundläggande uppgifterna, kommer att ha en stor roll och ansvar i att fortsätta utvecklingen av pilgrimscentret och att vara drivande i implementeringen av temat pilgrim i övriga verksamheter. Du kommer att samarbeta med andra aktörer längs med S:t Olavsleden, såväl andra församlingar/pastorat som föreningar och organisationer etc. Vi har också ett bra samarbete med kommunen via ett högst levande Interregprojekt som syftar till att lyfta fram S:t Olavsleden. Din närmsta medarbetare gällande pilgrimsarbetet blir vår diakon som har stor erfarenhet av pilgrimsvandringar och som också har jobbat med pilgrimskonfirmander. Arbetet kräver att du är en person som kan ta initiativ och eget ansvar, och som kan leda andra människor i projekt/uppgifter.

PÄRLSTIGEN
I Sunne finns Pärlstigen, som utgår från Frälsarkransen, och en lägergård. Dessa naturlokaler utgör också fantastiska platser att möta människor som kanske inte kommer så mycket till vår övriga verksamhet och de låter sig också lätt inrymmas i pilgrimskonceptet. Pärlstigen lockar många människor – inte bara som en naturstig. Vi ser att våra mediatationsguider nyttjas flitigt, vilket säger oss att det finns en nyfikenhet på och längtan efter det andliga.

ARBETSPLATS
Du kommer att utgå från Hornsbergskyrkan som ligger centralt på Frösön och som är det ställe där det mesta av vår vardagsverksamhet bedrivs. Placeringen är där många människor passerar dagligen på väg till eller från stan, gående eller cyklandes, och vi har påbörjat ett arbete som syftar till att fler ska hitta in i våra lokaler där. Vi ser också möjligheten att detta skulle kunna vara ett första stopp för pilgrimer på väg till Frösö kyrka.

FÄRRE VIGSLAR – MER PILGRIM
Just nu är det Frösö kyrka med kringområden som utgör pilgrimscenter hos oss. Kyrkan är en populär vigselkyrka, men vi har tagit beslutet att dra ner markant på vigseltiderna för att ge utrymme för annan verksamhet som vi vill prioritera, såsom pilgrimsverksamheten.

”Svenska kyrkan är en inkluderande kyrka med låga trösklar, där alla är välkomna oavsett tvivel eller tro.”

Ovanstående ska inte bara vara ord, utan handling. Vi vill ha låga trösklar men tydlig framtoning.

Om du håller med oss så är du kanske den vi söker. Välkommen med din ansökan!

DESSUTOM
Par i präst och två som vill ta flyttsteget? Det finns en prästtjänst till just nu: Östersunds församling söker också ny kollega!

ANSÖKAN
Skicka din ansökan senast 10 maj genom att mejla oss:

·       Ditt CV

·       Ett personligt brev där du svarar på frågorna:

o   Vilka erfarenheter tar du med dig till den här tjänsten?

o   Varför passar just du till den här tjänsten?

Ansökningar tas endast emot via e-post: froso.pastorat@svenskakyrkan.se

REKRYTERINGSPROCESS
Intervjuer sker 16 och 17 maj. Fram till och med sista ansökningsdag kontaktar vi fortlöpande de ansökande som vi vill kalla till intervju. Efter 17 maj kommer vi att begära in och ta referenser från dem som går vidare i processen. Vi kommer också att begära ett uttag från belastningsregistret inför anställning. Tillträde till tjänsten sker den 1 augusti eller enligt överenskommelse.

MER INFORMATION
Kontakta Karolinn Strandberg, kyrkoherde (kontaktuppgifter nedan).

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.