Barnhänder på orgeltangenter.
Foto: Åsa Siller

Orgelundervisning

Du måste inte vara fullvuxen för att spela orgel. I Svenska kyrkan finns ett projekt som går ut på att lära ut orgelspel till barn och unga.

Orgel är ett häftigt instrument som kan låta allt från liten svag flöjt till jättestor orkester. Och det är roligt att spela med både händer och fötter!

Att man spelar även med fötterna är ju ganska unikt. Dock sitter pedalerna långt ner för små barns ben och fötter, vilket förut har begränsat deras möjlighet att lära sig spela orgel fullt ut. Idag finns det ett slags förhöjningspedaler som man placerar ovanpå orgelns egna pedaler, vilket gör att även det lilla barnet kan spela med fötterna från första början!

Undervisningen sker med hjälp av Suzukimetoden som, enkelt beskrivet, går ut på att man lär på gehör (genom att lyssna och titta) och introducerar noter först när eleven är mogen för det.

I Frösö, Sunne, Norderö församling har vi förmånen att ha Sveriges högst utbildade Suzukiorgelpedagog i gestalt av vår kyrkomusiker Mats Ternvall – en tillgång både för församlingen och för projektet i stort. Är du intresserad av att veta mer om projektet/undervisning så är du välkommen att höra av dig till Mats (kontaktuppgifter här nedan). Han kan berätta vidare och ge dig hänvisningar.

Barnfötter och orgelpedaler.
Orgelns egna pedaler sitter för långt ner för barnets fötter ..... Foto: Nina Österholm
Orgelpedalinsats för barn.
.... men med hjälp av en sån här förhöjningspedal, så kan även barn spela med fötterna! Foto: Jenny Michanek