Nybyggnationer i vår vänförsamling Ihimbo

Vid kollekter och insamlingar har det under vintern våren kommit in pengar till två projekt som Ihimbo har haft stort behov av men ingen  möjlighet att förverkliga själva.

1.       Ett nytt skolkökshus för grundskolan med 400 barn där det tillagas ett mål mat varje skoldag. Oftast en gröt gjord på majsmjöl gjord över öppen eld.  För många det enda mål mat man får den dagen. Det gamla skolköket var bara ett skjul som rasat. Det nya skolköket kostade ca 11.000 kronor.

2.       En  förbränningsugn för sjukhuset där infekterat material av inte minst HIV kan brännas men också annat brännbart avfall från sjukhuset. Tidigare var det en öppen grop alldeles intill skolan dit allt avfall kastades. Vi skickade ca 8.000 kr för ugnen.

Ihimbo är Frösö Sunne Norderös vänförsamling sedan 2016 och är en by i Tanzanias södra högland, ca 2000 meter över havet. De har ca 1000 medlemmar och växer med mer 100 personer årligen. Merparten av människorna är bönder och medelåldern är bara 18 år.

Gamla skolköket.
Nya skolköket.