Medarbetarkonferens 18-19/4 i Oslo

I april genomför vi FBHOs nätverkens första gemensamma konferens. Vi ses i Haugerud kirke!

den 18-19/4 träffas medarbetare i de svenska och norska FBHO-nätverken för en första gemensam konferens. Vi träffas i Haugerud kyrka i Oslo. Konferensens tema är Stämma/Röst. Vi delar erfarenheter, tar del av föreläsningar och workshops och lär känna varandra.

Blad med Program och Info. (pdf)

Program torsdag 18/4 ”POLITISK DIAKONI”
Konferencier: Elise Gillebo Skredsvig, prest i HFS menighet

11:00  Incheckning med Lunch. (Lunch från kl 11.00).
13:00 Velkommen! Liturgisk opning med Anne Berit Evang,  sokneprest i Bøler menighet.
13.15  Ordföranden Christoffer Solbakken hälsar välkomna.
13:30   Vad är FBHO?
 - Hvordan og hvorfor oppsto FBHO?, samordnare Christina Byström (Sv).
 - Vad är FBHO i Sverige och i Norge?, ordföranden Beatrice Lönnqvist (Sv)
 och Christoffer Solbakken (No)
 - Vad är det att vara kyrka idag? Vardagsbilder från Bakklandet og Lade moen i Trondheim och från Gottsunda församling i Uppsala. Med Roald  Håbrekke, sokneprest och Tin Mörk, kyrkoherde och Mina Gerges, diakon.
14.10 - Erfarenhetsdelning i smågrupper i bänkarna:
 Hva innebærer det å være kirke i ditt lokalsamfunn i dag, och hva ønsker du  at det skal innebære på sikt?

14:30 Fika

15:00  Matposediakoni - Hva er kirkens oppdrag i vår samtid?
 Input av juristen Mari Seilskjær, Kirkens Bymission och Inger Lise Skog Hansen,  från FAFO, som berättar om forskningsstiftelsens undersökning om matutdelning i  Norge. Rapport: ”Mathjelp på dugnad” här.

16.00  Walk och talk med pose i handen. Kaffe finns när man kommer tillbaka.

16.30  Diakonerna Signe Myklebust, Grönlands menighet,  och Maria Brandin, Bergsjöns församling, om struktu rer för fördelning, om gränser mellan givare och  mottaare och det ständiga arbetet med förhållningssätt.

17:30   Paus

19:00   Festmiddag på Hotell Radisson Alna. Med mat, Mingel, Sverige-Norge-Quiz  och Aftonbön: ”Någons son” med Tobias Helldin och Ann Sörman.

Program fredag 19/4  - RÖSTERNA/STEMMENE I OSS
09:00   Hilsen - Oslos domprost Pål Kristian Bolstad
09:15 - 10.30 Gästfrihetens diakoni:
9.15 - 9.35  Lobby/Farstudiakoni - hur ser det ut? Louise Sahlin, diakon
 och Catarina Brodén, präst, besöker tillsammans med deltagarna  farstur och entréer i nätverkens kyrkor.
9.35 Hur använder vi rommene våre? Input och samtalsworkshop utifrån
 konceptet ”Finns det rum för mig?” med Erik Dufva, präst.

10:30  Fika

11:00   Om metoden ”Sangerne bor hos oss” - Eldrid Brekke, diakon
11.10  Mässa ”Sangene bor hos oss.”
12:00 Lunch. Avresa.

BOENDE:
Närmast hotell är Radission Alna, Tevlingveien 21. Deltagarna bokar själva sitt boende. Det går givetvis bra att bo var man vill i Oslo. Haugerud ligger ca 25 minuters färd med buss elle t-bane samt kort promenad från centrala Oslo.

MIDDAG TORSDAGKVÄLL: Ges på Hotel Radisson Alna kl 19.00.

TRANSPORTER: For billetter og oversikt over kollektivtrafikken i Oslo er det enkleste å laste ned appen Ruter, man finner informasjon om dette på www.ruter.no.

Fra Oslo S til Haugerud kirke:
Ta t-banen fra Jernbanetorget t-banestasjon (ligger rett ved Oslo S), linje 2 mot Ellingsrudåsen,
til Haugerud t-banestasjon. Derfra tar det ca. 5 minutter å gå til Haugerud kirke.
Hele reisen tar ca. 20 minutter.

Fra Haugerud kirke til hotellet:
Antingen buss 79 Grorud T från Haugerud t-banestasjon til Skjønhaug,
Därifrån tar det 5 minutter å gå til hotellet, eller man kan ta t-banen linje 2 mot Ellingsrudåsen til hållplats Trosterud, og gå 10 minutter til hotellet.

Karta: Oslo och Haugerud kirke