Vigsel vid Dania Beach
Foto: Petra Graeff

Bröllop i Florida

Att gifta sig är en av de stora händelserna i livet. Kanske en vigsel på en av Floridas soldränkta stränder är något för er?

Svenska kyrkan i Florida har vigselrätt enligt amerikansk lag, vilket innebär att svenska medborgare samtidigt kan ingå äktenskap enligt Svenska kyrkans ordning och amerikansk lag. Vigseln är juridiskt giltig överallt.

Ett bröllop på stranden i Dania Beach under palmerna eller vid vattenbrynet är en fantastisk plats att säga ja på!

Ni kan också vigas i kappellet på Scandinavian church and Center

När kan man gifta sig?

Intresset för vigsel i Svenska kyrkan i Florida är mycket populärt. Hör av dig till kyrkan florida@svenskakyrkan.se i god tid så att vi kan hitta en tid som passar både er och oss.

Vad kostar det?

Vigsel på stranden kostar 550 USD ,Kyrkan 450 USD

Foto: Julia Ljungström

I priset ingår vigsel, vigselbevis samt en flaska mousserande vin eller alkoholfritt alternativ om så önskas.

BETALNING
Betalning görs enklast med kreditkort, genom att följa Betala här!

Kaffe och SVENSKT GODIS!

Vi är mycket tacksamma för bidrag av detta.

Vilka dokument behövs?

För hindersprövning behövs följande:
- Personbevis på engelska från den svenska skattemyndigheten
- Bestyrkt kopia av skilsmässodom på engelska för den som varit gift tidigare
-  2 olika identitetshandlingar (lämpligen pass och körkort)

Med dessa handlingar går ni till Marriage License Bureau, där det utfärdas ett hindersprövningsintyg, som ni tar med till vigseln.
Ni måste båda personligen uppsöka kontoret, det finns fler kontor runt om i Florida.
Intyget utfärdas omgående och är giltigt i 60 dagar. Kostnaden är 93,50 USD som kan betalas kontant eller med kreditkort (VISA eller MasterCard).
Dessutom behöver ni en blankett för vigsel från er hemförsamling. Den får ni på pastorsexpeditionen och ska tas med till vigseln.
Åtminstone en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att ni ska kunna vigas hos oss.
Efter vigseln kommer ni att få ett vigselbevis av prästen. Ett Marriage Certificate kommer också att sändas hem till er i Sverige från Marriage License Bureau.

Hur blir vigseln registrerad i Sverige?

Svenska kyrkan i Florida kan inte längre registrera er vigsel hos Skattemyndigheten i Sverige. Ni måste själva ordna med registreringen. Detta gör ni genom att lämna in den bestyrkta kopian på ”Marriage Certificate” (det amerikanska vigselbeviset) som skickas hem till er efter det att vigseln blivit registrerad i Florida.