Flera olika tårtdekorationer till bröllop står på ett bord.
Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Vigsel

En av de stora högtiderna i livet är bland annat bröllopet. Om ni går i giftastankar och skulle vilja gifta er i någon av våra kyrkor kanske detta kan vara till hjälp.

Under sommaren har vi många vigslar i våra kyrkor och kapell.
Om ni vill vigas i någon av våra sju kyrkor är det viktigt att boka i god tid i förväg. Vår personal finns som regel tillgänglig på lördagar.  Detta gör ni genom att ringa till pastorsexpeditionen i Fjälkinge 044/586 50. Då kan ni få reda på vilken personal som arbetar den helgen. Om ni vill vigas någon annan veckodag måste ni ordna med egen präst och musiker.
Det är vanligt att brudpar vill gifta sig i Bäckaskogs slottskapell. Inför planeringen är det viktigt att ni först tar kontakt med personal på Bäckaskogs slott, tel. 044/530 20 eller www.backaskogslott.se, och sedan pastorsexpeditionen i Fjälkinge.

När tid och plats är bestämd kommer prästen att ta kontakt med er för samtal och planering av er vigsel.
Musikern kan ni också ta kontakt med per telefon. (Se telefonnummer under fliken personal.)
Vaktmästaren ansvarar för smyckningen av kyrkorummet. Det innebär att altaret och korets utsmyckning står församlingen för, medan ev. utsmyckning med bänkblommor och liknande ansvarar brudparet för. Utsmyckningen sker efter överenskommelse med vaktmästaren. Honom eller henne når ni enklast genom expeditionen tel. 044/586 50.