Julkrubba från Sapmi
Foto: Hazel Lindkvist

En välbesökt julkrubbeutställning i Årsta

Över 2000 besökare - Henrik Fergin och Eva Tengelin summerar

Årets julkrubbeutställning – välbesökt och uppskattad av många

”Fast vi flyttat från Årsta kommer vi hit varje år”

”Trodde inte att det skulle vara så stort och så fint”

”Så andaktsfyllt inne i kyrkan”

”Ni har satt Årsta på kartan ”

Så låter några röster om årets julkrubbeutställning i Årsta. Intresset har varit stort. Fler än 2000 har besökt julkrubbeutställningen i Årsta kyrka och ännu fler har sett Herdarnas äng och krubban på Årsta torg. Henrik Fergin och Eva Tengelin som är ansvariga för julkrubborna upplever att årets utställning har varit mycket välbesökt och uppskattad av vuxna såväl som barn. ”Kanske det bästa året någonsin, även om det är svårt att utvärdera på det sättet” säger Henrik.

Intresset från media har också varit påtaglig och tack vare reportage i Mitt i, Radio Sthlm och Dagen har det varit en strid ström av besökare från hela Storstockholm.

”Folk har kommit hit, stannat länge och känt någon form av helighet. Många har uttryckt att de nu skall ta fram sin julkrubba alternativt köpa en” berättar Eva. Andra har uttryckt sin förtjusning över själva utställningen och förvånats över samlingens omfattning och bredd.  ”Imponerande. Högklassig utställning” uttryckte en museichef.

Många besökare är lokala församlingsbor som gärna återkommer från år till år. Andra upptäcker utställningen för första gången. Några har hört talas om julkrubborna via sina barn. ”Vår dotter var här med förskolan och nu vill hon att vi tittar tillsammans” berättar en småbarnsförälder. Andra har läst om den i facebookgruppen Årsta där julkrubban på torget har omnämnts frekvent. ”Ingen jul utan krubban på Årsta torg! ”.

”Julkrubbeutställningen visar på att vi står i ett internationellt sammanhang som man själv kan identifiera sig i som människa och kristen.  Som församlingsbo kan man också känna en stolthet att vi har Nordens största krubbutställning, säger Henrik entusiastiskt. Eller som en 12-13 årig kille frågade ”Är det verkligen sant att vi har det i Årsta?!”

Svar:Japp!! Så är det.

Berättat för Marie Rickberg

Julkrubborna uppmärksammade i media 2021: