Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Vinter & vårhälsning

från kyrkoherden

Hur härligt vittna land och sjö ännu i frost och vintersnö, o Gud, om dina under! Förvissnad, öde, mörk och kall är jorden dock din fotapall som i sin blomstringsstunder.

Sv. Ps 518

Vi är mitt inne i vintern, en tid då naturen väntar på en vår som skall komma. Den här vintern känns det som om det är en väntan på många sätt.Vi kan vänta på våren, värmen och skir grönska. En vår som vi alltid vet att den kommer. Men denna vinter är det också en väntan på andar tider, tider bortanför begränsningar på grund av Coronapandemi och smittorisker. Även där kan vi se en ljusning. Den finns där, en tid och en bit bort. Men fram till dess får vi ännu en stund hålla i och hålla ut, i allas våra sammanhang. Vi vill även, fram till att den våren kommer på allvar, hitta möjligheter till säkra möten, gudstjänster och samtal. Vi fortsätter att ha flera av våra kyrkor öppna varje söndag för andakter och enklare gudstjänster. En annan möjlighet till träff och samtal är en timmes ”Småprat” som också finns planerat och annonserat för våra kyrkor. Eda-Köla pastorat kommer även att fortsätta lägga ut andakter/gudstjänster på Facebook och hemsidan där möjligheten till en stunds andakt alltid finns.

En välsignad vinter och vår önskas er!

Anna Fredricksson - Kyrkoherde i Eda-Köla pastorat