Skillingmark kyrkogård

Skillingmark kyrkogård har följande gravskick

• Kistgravar
  • Urngravar
  • Minneslund

Begravningslokal

• Skillingmark kyrka

Utan religiösa symboler

• Församlingshemmet Bruksgården

Olika gravskick

Askgravlund

Askgravlunden finns endast på Eda kyrkogård och är en gravsättning utan upplåtelse av gravrätt. Gravsättning sker anonymt utan anhörigs medverkan. Inköp av urna behövs inte. Kyrkogårdsförvaltningen kan ej utlova att t ex partner gravsätts bredvid varandra.

Minnesplatta med namn, födelseår och dödsår sätts upp av kyrkogårdsförvaltningen och sitter kvar i minst 25 år. Endast de minnesplattor som kyrkogårdsförvaltningen erbjuder är godkända och ingår i totalpriset. Komplettering av namn på minnesplattan är möjligt.

Askgravlunden är för nya gravsättningar, flyttning alternativt symbolisk flyttning från annat gravskick är ej möjligt.

Lösa blommor och ljus får placeras på en gemensam smyckningsplats. Inga andra utsmyckningar som lyktor, stenar mm är inte tillåtet. Inga växter får planteras.

Minneslund

Minneslunden är ett gravområde där askan efter den avlidne sätts ner anonymt. Anhöriga får inte närvara vid gravsättningen i minneslund och ingen enskild gravvård får sättas upp.

Gravsättning

Gravsättning betyder att en kista eller urna sätts ner i graven. Gravsättning av en kista sker vanligen i samband med begravningsgudstjänsten. En urna gravsätts senast ett år efter kremeringen, ofta med en kort andakt för de anhöriga. Gravsättningen kan också ske genom kyrkogårdsförvaltningens försorg utan att de anhöriga är närvarande.

Kremering

Vid vald kremering lämnas kistan kvar i kyrkan/kapellet efter begravningsgudstjänsten.

Spridning av askan

För att sprida askan (till exempel över havet eller naturmark) krävs tillstånd från Länsstyrelsen. De anhöriga får själva ordna tillstånd och verkställande, i regel genom begravningsbyrån.

Begravning på annan ort

Om begravning önskas på annan ort i Sverige än där den avlidne var folkbokförd, vänligen kontakta kyrkogårdsförvaltningen i den församling där den avlidne ska gravsättas.

Kyrkogårdarna i Köla och Järnskog-Skillingmarks församlingar

Kontakt: