Frågor om gravskötsel och betalning

Här hittar du vanliga frågor och svar om gravskötsel på kyrkogårdarna i Bjuråker, Delsbo och Norrbo

Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta kyrkogårdsexpeditionen, se kontaktuppgifter längre ned på sidan.

VILKA SKÖTSELTJÄNSTER KAN JAG KÖPA?
Läs mer på vår sida om Gravskötsel

MÅSTE JAG BESTÄLLA GRAVSKÖTSEL?

Nej, du kan sköta graven själv. Att sköta graven själv innebär att rensa ogräs i planteringsytan, sköta om ev. blommor, fylla på planteringsjord vid behov.Om graven har grus behöver ogräs rensas på grusytan och grus fyllas på vid behov.

VEM ANSVARAR FÖR SKÖTSELN PÅ KYRKOGÅRDEN?

Ansvaret för skötseln är delat. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för de allmänna ytorna, och gravrättsinnehavarna ansvarar för de enskilda gravplatserna. Detta beror på att begravningsavgiften (enligt begravningslagen) endast får bekosta skötsel av gemensamma ytor. Det innebär att gravrättsinnehavaren är ansvarig för eventuell gravsten och planteringsyta.

INGÅR RIKTNING AV GRAVSTEN I SKÖTSELN?

Nej. Riktning av gravsten ingår inte. Om gravstenen lutar så pass mycket att den riskerar att falla läggs den ned av säkerhetsskäl, och vi kontaktar gravrättsinnehavaren.

HUR ÄNDRAR JAG MIN SKÖTSELBESTÄLLNING?

Du ändrar din skötselbeställning genom att kontakta kyrkogårdsexpeditionen och berätta vad du vill ändra. Du kan inte ändra beställningen genom att betala in ett annat belopp än det som står på fakturan.
E-post: dellenbygdens.kgf@svenskakyrkan.se eller telefon: 0653-150 50

KYRKOGÅRDSförvaltningen

Telefon 0653-150 50 (helgfria vardagar 10-12 och 13-14.30)
E-post dellenbygdens.kgf@svenskakyrkan.se