Paris möter Dalby i en Körkonsert

Nyhet Publicerad Ändrad

Fredag 17 maj kl.19.00 i Dalby kyrka. Chorus B, från Paris, och Dalby Kammarkör bjuder på ett blandat program med körmusik från Europa. Fri entré.

Paris möter Dalby i Körkonsert

Fredag 17 maj kl.19.00 bjuder ChorusB och Dalby Kammarkör på en gemensam konsert med franska och svenska körklanger men även mycket annat står på programmet.

Chorus B är en fristående kör som startades 1988 i Paris av körledaren Beatrice Estelon Florentin, musiklärare i franska nationella skolan. Idén som sporrade Beatrice att starta kören, var att det aldrig är för sent att våga sjunga eller att musicera, även om man inte har fått någon musikalisk utbildning tidigare. Hon är övertygad av tron och erfarenheten att ”sjunga tillsammans är en underbar väg till självförverkligande, skapande och en kraftfull källa till glädje”

Dalby Kammarkör bildades 2006 av Anita Andersson, organist och körledare i Dalby församling. Kören sjunger alltifrån accapellamusik av nutida kompositörer till verk med stor orkester; 2024 är körens Bachår och då sätts både Johannespassionen och h moll mässan upp i Dalby kyrka. På senare tid har kören beställt verk från både lokala och mer internationella kompositörer.

Körledare