Förtroendevalda

Svenska kyrkan har en demokratisk organisation. Ledamöter i beslutande organ tillsätts genom val vart fjärde år. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och som har fyllt 16 år har rösträtt.

Kyrkofullmäktige
Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet i vår församling och beslutar i principiella ärenden av större vikt, bland annat om:

• Mål och riktlinjer för verksamheten i församlingen

• Budget, kyrkoavgiften och andra ekonomiska frågor

• Val av kyrkoråd, riktlinjer och mål för verksamheten

Kyrkofullmäktige sammanträder två gånger per år. Församlingsmedlemmarna är välkomna till dessa möten. Vill du läsa protokollen så hittar du länk till dem här nedanför.

Sammanträdesdatum kyrkofullmäktige 2020

• 13 maj kl. 19.00 i Gåsinge Tingshus
  • 4 november kl. 19.00 i Gåsinge Tingshus

Kyrkorådet
Kyrkorådet är församlingens styrelse som utses av kyrkofullmäktige. Kyrkorådets uppgift är att ha omsorg om församlingslivet och att ansvara för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd. Kyrkorådet har även till uppgift att leda och samordna församlingens förvaltning och ha hand om ekonomiförvaltning samt förvalta kyrkans och församlingens egendom.

Kyrkorådets sammanträden är inte offentliga, däremot är protokollen offentliga. Vill du läsa dem hittar du länk till dem här nedanför.

Kyrkoordningen
Kyrkoordningen är Svenska kyrkans eget regelverk. Den förklarar vilka gemensamma regler som gäller i kyrkan och hur beslut ska fattas.
Vill du läsa årets kyrkoordning kan du ladda ner den här:
Kyrkoordningen 2019 (pdf, 160 sidor)

Läs mer om hur kyrkoordningen fungerar här:

Protokoll

Här hittar du de senaste årens protokoll från kyrkorådet och kyrkofullmäktige