Foto: Lisa Tegelmark

Björnlunda kyrka

Björnlunda kyrka ligger ståtligt på en höjd ovanför Kyrksjön i Björnlunda med en vacker och brant sluttande kyrkogård. Kyrkan rymmer 200 personer och går att boka för dop, vigsel och begravning.

Kyrkans äldsta delar, långskeppet, härstammar från 1100-talet.
Under 1300-talet förlängdes långskeppet och sakristian byggdes. Kyrktornet av gråsten tillkom på 1400-talet och 1763 - 1766 utvidgades kyrkan år norr med en korsarm. Kyrkans främre del består av greve Curt von Stedingks gravvård.

Björnlunda församlingshem ligger nedanför kyrkan och rymmer 80 personer. Detta går att låna i samband med dop, vigsel eller begravning. Det hyrs även ut till föreningar och organisationer efter överrenskommelse.

Karta till kyrkan hittar du längre ner på den här sidan.

För bokning av Björnlunda kyrka och församlingshem, kontakta vår expedition på telefonnummer 0158-200 23

Vill du fördjupa dig lite mer i Björnlunda kyrkas historia så kan du ladda ner en folder (pdf) med fakta här nedanför. Texten är skriven av Bengt Nilsson och faktagranskad av Mats Gärling.

Bilder från Björnlunda kyrka

(Klicka på pilarna för att bläddra. För att se bilderna i sin helhet, klicka på de diagonala pilarna i övre högra hörnet).