Världsböndagen för fred och kristen enhet

Nyhet Publicerad

Ekumenisk gudstjänst i Flatåskyrkan. Från solens uppgång till dess nedgång firas samma gudstjänst runt hela jorden.

Världsböndagen firas för fred och kristen enhet första fredagen i mars varje år. I år har kvinnor från Palestina förberett gudstjänsten som kommer att hållas i över 170 länder detta dygn – i Sverige på ca 150 platser. Världsböndagen har anor långt tillbaka och i Sverige har kyrkor varit delaktiga sedan 1931.

Ekumenisk gudstjänst i Flatåskyrkan

1 mars kl. 12

I år firar Carl Johans pastorat denna ekumeniska gudstjänst tillsammans med Flatåskyrkan, som tillhör Equmeniakyrkan. Kollekten går till stipendier till unga kvinnors utbildning i låginkomstländer

Hitta till Flatåskyrkan: Svängrumsgatan 59, 421 35 Västra Frölunda

Årets tema: ”Ha fördrag med varandra i tålamod och kärlek”

Läs mer om Världsböndagen och årets tema på Sveriges Ekumeniska Kvinnoråds hemsida.

Svartvit bild Lotti Sharif och Karolina Gustavsson mot en betongfasad..

Hör du som har öron

En podcast om lyssnandet som livshållning och praktik; om samtid och dåtid, kultur och tro med Lotti Sharif och Karolina Gustavsson.

Djupare i Oscar Fredrik

Med inspiration från personliga berättelser, konst och kultur borrar vi djupare och fyller på med nya kunskaper i kristen tro.

Kör i konsert med dirigent i förgrunden.

Konsertprogram

Välkommen till konsert i Oscar Fredriks kyrka! Fri entré.

23 februari - Aviciimässa

Vi uppmärksammar psykisk ohälsa bland unga. Sång och musik av Vox Carl Johan och Klas-Henrik Klabbe Hörngren, synthar och trummaskin och Signe Olofsson, piano.