Play: Kyrkan classic – Härlig är jorden

Nyhet Publicerad

Leif Olsson, Hugo Olsson och Anna Forslund är tillbaka med en annan av våra mest kända och älskade psalmer. Härlig är jorden hörs inte sällan på begravningar och kallas också Pilgrimspsalmen eftersom den berättar om livets resa med himmelen som mål. Men visst är det också en härlig sommarpsalm?

Fler avsnitt av Kyrkan classic

Play: Kyrkan classic – Andakt

Att Erika Sandström är en duktig organist är det många som lagt märke till, men hon är också kompositör. I sommaren sista Kyrkan Classic får vi höra henne spela Andakt, en transkription för orgel ur hennes Svit för violin och piano från 2014.

Play: Kyrkan classic – Härlig är jorden

Play: Kyrkan classic – Viloplats

Viloplats är ett av tjugo små orgelstycken som församlingens kantor Erika Sandström komponerat under våren 2020. De skrevs för att framföras till lunchmusiken i Robertsfors kyrka nu under Coronatiden. Nu får du chansen att höra henne spela Viloplats här på webben.

Play: Kyrkan classic – Sommarpsalm

Veckans sång är nog mer känd som En vänlig grönskas rika dräkt än sitt egentliga namn Sommarpsalm som har nummer 201 i psalmboken. Sjunger gör Leif Olsson som ackompanjeras av Hugo Olsson på klarinett och Anna Forslund på orgel.

Play: Kyrkan classic – Mendelssohns bröllopsmarsch

I år blir det färre bröllop än vanligt till midsommar men det hindrar ju inte att man får drömma lite. Anna Forslund bjuder på ett mäktigt framförande av Mendelssohns välkända musik ur Midsommarnattsdröm. Får du inspiration är du välkommen att ringa expeditionen och boka en vigseltid.

Play: Kyrkan classic – Den blomstertid nu kommer

Välkommen till första avsnittet av Kyrkan classic en programserie med välkända psalmer och klassisk musik. Det blir sex avsnitt under sommaren och vad passar väl bättre som start än Den blomstertid nu kommer. Sjunger gör Noomi Åberg och Susanne Åberg och vid orgeln i Bygdeå kyrka sitter Anna Forslund.

Mer Play

Play – Kyrkan unplugged

Både pop och psalmer ryms i musikserien Kyrkan unplugged, men låtarna förenas av sina starka texter som förmedlar både tröst, hopp och glädje. Och så framförs låtarna akustiskt – eller unplugged som musikerna säger.