Hjälp i coronatider

Svenska kyrkan är en av de organisationer som skrivit avtal med staten om att ge hjälp till riskgrupper och sjuka under pandemin. Från Bygdeå församling kan du som bor i Robertsfors kommun få hjälp med praktiska saker och någon att prata med när livet blir tungt.

Praktisk hjälp

Många kommer under den pågående epedimin att kunna få hjälp av familj, vänner och grannar. Börja med att fråga någon i din närhet om hjälp med inköp av exempelvis mat. I flera av livsmedelsbutikerna i kommunen kan du också handla mat via nätet eller ringa in en beställning och få varorna hemkörda eller utburna till bilen.

Utifrån din individuella situation kan Bygdeå församling hjälpa till med:

• Inköp av livsmedel och basvaror
  • Inköp av mediciner
  • Postärenden
  • Andra praktiska problem

Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att få hjälp och kontakten med kyrkan sker under sekretess.

Viktigt: Svenska kyrkans personal eller volontärer kommer aldrig att be dig att lämna ut kontanter, betalkort eller kortkoder.

I de fall du inte kan betala direkt till aktuell butik betalar du Bygdeå församling efter inköpet med Swish eller bankgiro.

Du som behöver hjälp kan ringa kyrkans växel på 0934-144 00, vardagar mellan 09.00 och 12.00. Be att få bli kopplad till coronahjälpen. Kan ingen svara lämnar du meddelande så ringer någon upp dig.

Samtal och stöd

Att möta människor i kris hör till Svenska kyrkans grunduppgifter. Det gäller även i coronatider. Bygdeå församling har präster, personal och volontärer som är vana att samtala om svåra frågor som oro, ensamhet, tro och sorg. Under dagtid ringer du församlingens växel 0934-144 00 och ber att få prata med coronahjälpen eller en präst. Det finns inte alltid någon tillgänglig på en gång men vi ringer alltid tillbaka så snart det är möjligt.

På kvällar och nätter 17.00 till 08.00 alla dagar finns också möjligheten att prata med jourhavande präst. Jourhavande präst når du genom att ringa 112. Mer information hittar du längre ner på sidan.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.