Några ljud- och bildtekniker sitter och jobbar i en bänkrad under inspelningen av en mässa i Uppsala domkyrka.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Musik

Musik är en central del i våra liv. Detta avspeglas också i gudstjänster, både i högtid och i sorg. Vi hoppas att du tar tillvara på möjligheten att ha levande musik. Här kan du läsa om musik vid dop, bröllop och begravning.

Levande musik

Vid förrättning i kyrkan har du tillgång till duktiga kyrkomusiker och kyrkans instrument. Ofta finns det även vänner, släkt och familj med möjlighet att bidra med musik.

Funderar du på hur du ska välja musik så ta gärna hjälp av våra kyrkomusiker. De har även ett kontaktnät med andra musiker för eventuell medverkan.

Inspelad musik

För att få spela upp inspelad musik publikt måste musiken köpts på ett sätt som säkerställer att upphovsmännen får ersättning. Detta uppnås genom att använda musik från inköpt CD eller nedladdad musik som inköpts från iTunes eller liknande tjänst.

CD-skivan måste vara i original eftersom kyrkan bara får använda ljudkällor som är utgivna med upphovspersonernas samtycke. Nedladdad musik måste finnas på ett sätt som gör att den kan spelas upp utan att man loggar in på ett personligt konto och finns lagrad på t.ex. telefon eller USB-minne.

Det är inte tillåtet att använda privata tjänster (t.ex. Spotify) för strömmande musik för att spela musik vid kyrkliga handlingar.

Vid önskemål om att använda inspelad musik, vänd dig till kyrkans personal eller vid begravning, begravningsbyrå, i god tid innan förättningen så att det finns möjlighet att provspela innan.