Kontakt med förskola och skola

Alla förskolor och skolor i Burlövs kommun är välkomna till Burlövs församling för att få veta mer om kristen tro och liv.

Vi ser oss som en resurs för förskola och skola och vi delar gärna med oss av våra kunskaper i de ämnen där vi kan bidra till skolans undervisning. Vi erbjuder regelbundet aktiviteter som är knutna till kyrkans högtider och traditioner. Information om dessa finns här på hemsidan och i de inbjudningar vi skickar med post till berörda förskolor och skolor. Alla aktiviteter har kopplingar till skolans läroplan och de är gratis.

Under vårterminen erbjuder vi:

Kyrkdetektiverna för åk 1–3
Vi upptäcker kristen tro och liv och Arlövs kyrka på ett lekfullt sätt.
Tiderna som erbjuds är onsdag och torsdagsförmiddagar under februari månad,
kl.9.00, 10.00 eller 11.00.

Vad händer i kyrkan? för förskolebarn mellan 4 och 5 år.
Vi är i Arlövs kyrka och samlas i den del av kyrkorummet som heter Barnens kyrka. Vi provar på hur det går till när någon ska döpas eller gifta sig i kyrkan genom lek och klär oss i finkläder, brudkläder och prästens kläder. Tiderna som kan bokas är onsdag och torsdagsförmiddagar under mars månad, kl.9.00, 10.00 eller 11.00.

Påskvandring för barn i förskoleklasser upp till och med åk 2
Vi går igenom påskens spännande händelser i Arlövs kyrka.
Tiderna som kan bokas är onsdag eller torsdag under veckan innan påsk, kl.9.00, 10.00 eller kl.11.00.

Upplevelsevandring kring påsken för åk 3–6
Vi går igenom påskens spännande händelser genom samtal och att använda flera olika sinnen i Arlövs kyrka. Tiderna som kan bokas är onsdag eller torsdag under veckan före påsk, kl.9.00, 10.00 eller kl.11.00.

Under höstterminen erbjuder vi:

I augusti och september erbjuder vi åk 4 och 7 ett program med aktiviteter som syftar till att få elever i nybildande klasser att lära känna varandra på ett roligt sätt genom samarbetslekar och samtal. Plats och tid bestämmer vi tillsammans men aktiviteterna görs med fördel utomhus.

Allhelgonavandring för åk 2–4
Vi går mellan olika stationer i Arlövs kyrka och lär oss om högtiden allhelgona på olika sätt. Vi pratar också om död, sorg och saknad, som ofta hör ihop med högtiden, men också om hoppfullhet och liv. Tiderna som kan bokas är onsdag eller torsdag under veckan innan höstlovet, kl.9.00, 10.00 eller 11.00.

Julspel för förskolebarn från 5 år upp till och med åk 1
Vi pratar om julen på ett lekfullt och interaktivt sätt i Arlövs kyrka. Tiderna som erbjuds är under v.49 och 50 på onsdag eller torsdag, kl.kl.9.00, 10.00 eller 11.00.

Julavslutning och sommaravslutning
Alla skolor är varmt välkomna att fira jul och sommaravslutningar i någon av våra kyrkor. Ring till församlingens expedition för att boka er avslutning.

På förfrågan erbjuder vi också andra aktiviteter som kan bokas när som under året i samråd med oss. Det kan till exempel handla om:

-Visning av kyrkorummet och samtal kring de föremål och symboler som finns i rummet.

-Visning av kyrkorummet och samtal om kyrkliga handlingar, dop, vigsel och begravning.

-Samtal om kyrkans traditioner och högtider med kyrkoåret som utgångspunkt.

-Samtal och övningar kring livsfrågor, etik, moral och värdegrundsfrågor.

-Bibeln och någon av dess kända berättelser eller texter.

-Informera om kyrkans olika yrkesprofiler och hur ett arbete inom kyrkan kan se ut.

-Kyrkans roll i samhället förr och nu.
-En vandring på kyrkogården där vi pratar om vad det är för en plats och hur en begravning går till.

Vi medverkar också gärna på lektionspass eller temadagar på förskolor och skolor.