Våra kyrkor och kyrkogårdar

Vi har två kyrkor i Burlövs församling: Arlövs kyrka och Burlövs gamla kyrka. Utöver detta finns det även en gudstjänstlokal i Lindhaga församlingsgård.

Öppettider i kyrkan

Du är alltid välkommen till våra kyrkor för att sitta ned en stund, tända ett ljus eller be.

Arlövs kyrka
Musik och macka tis kl 12.
Gudstjänst sö kl 11.
Mässa tors kl 18.
Öppet för ljuständning och bön må-fr 10-15,
lö 12-15, sö 10-15 (Undantag kan förekomma).

Burlövs gamla kyrka
Öppet för ljuständning och bön må-fr 10-15,
lö 12-15, sö 10-15 (Undantag kan förekomma).

OBS:

Förbjudet att plantera buxbom på våra kyrkogårdar.

Det har i flera år varit problem med sk buxbomsjuka på kyrkogårdar i hela Sverige. Arlövs och Burlövsgamla kyrkogård har klarat sig bra, dels för att vi själv driver upp buxbom. Vi vill att det ska förbli så, därför är det absolut förbjudet att plantera egen buxbom. Om vi upptäcker att någon har planterat egen buxbom kommer vi att informera gravrättsinnehavaren, samt ta bort den planterade buxbomen.

Ni får gärna smycka era gravar med andra växter så vi behåller våra fina kyrkogårdar med frisk buxbom.

Tack!
Kyrkogårdchef med kyrkogårdspersonal

Arlövs kyrka

Kyrkogatan 4, 232 34 Arlöv

Burlövs gamla kyrka

Gamla Kyrkvägen 1, 232 91 Arlöv

Begravningsombud:
Bo Wendt
Allevägen 9
Sedan 2019 förordnad som Begravningsombud i Burlöv.
Telnr: 0705377022.
Mail: bo.wendt@bahnhof.se

Kontroll av gravstenar

För att undvika olyckor då besökare eller personal kan komma till skada så genomför vi nu en kontroll av gravstenarnas säkerhet. De stenar som befunnits osäkra säkras med stolpar och band.

Det kan vara förenat med allvarlig fara att sitta på, klättra på eller luta sig mot eller att försöka rubba gravstenar.

Om en sten blivit nedlagd kommer gravrättsinnehavaren att bli underrättad om detta via brev. I brevet kommer det att finnas information om hur och vilka åtgärder som ska vidtas.

Burlövs kyrkogårdsförvaltning
E-post: sindy.meijerbjork@svenskakyrkan.se