En kopp kaffe står på ett bord. I bakgrunden ses människor som samtalar.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Öppen bokcirkel

Måndagen den 2 maj kl. 19 öppen bokcirkel. Ingen föranmälan krävs. Välkommen!

ÖPPEN BOKCIRKEL 2023-03-20

”Löpa varg” av Kerstin Ekman

Kerstin Ekman, född 1933 i Risinge, Östergötland, debuterade 1959 som deckarförfattare. Hon valdes in i Svenska akademin 1978, och lämnade den 1989. Kerstin Ekmans rika berättarkonst, som ofta tar avstamtp i det vardagliga, har gjort henne till en av våra mest lästa svenska 1900-tals författare. Kerstin Ekmans senaste bok ”Löpa varg” utkom 2021 för vilken hon nominerades till Adlibrispriset2021 och Sveriges Radios romanpris 2022.

Ulf Norrstig, penionerad jägmästare, är den som berättar i Kerstin Ekmans täta historia om en mans förändrade relation till jakten och skogen, till minnena och det egna åldrandet........

”Modersmjölken” av Nora Ikstena

Nora Ikstena föddes 1969 i Riga. Sedan debuten 1998 har hon givit ut över tjugo böcker och är idag en av  Lettlands mest lästa författare.

En fertilitetsläkare som hjälpt hundratals kvinnor att bli gravida men som inte lyckats frammana några moderskänslor för sitt eget barn. En dotter som växer upp upp hos sina morföräldrar och får kväljningar av den sovjetiska mjölken i skolan. Tillsammans berättar de fram en krönika över Lettlands Sovjetera. Det är en berättelse om hur det auktirotära styret inskränkte enskilda människors liv och möjligheter men också om ett lands uppvaknande och väg mot frihet.

Ida Jessen är en aktuell, prisbelönt, dansk författare och översättare.

”Ett finstämt porträtt av en kvinnas liv för drygt hundra år sedan”

Denna dagboksroman om en tillvaro på den jylländska landsbygden vid 1900-talets början berättar lika lågmält som fängslande om en kvinna som efter många år återtar huvudrollen i sitt eget liv.

En liten pärla som trots sitt korta format hinner förmedla mycket.

Boken finns att köpa på bokbordet i Brunnby kyrka

samt på pastorsexpeditionen för 66 kr.

VÄLKOMMEN!

Samarr: Brunnby församling/Brunnby församlingskår