Regnbågsnyckeln

För Svenska kyrkan i Boden var det en självklarhet att medverka när Boden hade sin första pridefestival tidigare i vår. Nu har personal och förtroendevalda även påbörjat resan mot en hbtq-cerifiering enligt processmodellen Regnbågsnyckeln.

Varje människa är skapad till Guds avbild, och älskad av Gud. Det gäller hbtq-personer lika mycket som heterosexuella och cispersoner. Svenska kyrkan vill bemöta varje människa med kärlek och respekt, oavsett sexuell läggning och könsidentitet.

Svenska kyrkan har, liksom många andra kyrkor, en historia av att ha diskriminerat hbtq-personer. Den historian måste man göra upp med. Att döma eller särbehandla människor utifrån sexuell läggning eller könsidentitet, är inte förenligt med den kristna tron. Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där alla ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar man aktivt mot alla former av diskriminering.

Utbildningsdag i Regnbågsnyckeln för alla anställda i Svenska kyrkan i Boden.
Utbildningsdag i Regnbågsnyckeln för alla anställda i Svenska kyrkan i Boden. Foto: Camilla Arvidsson

År 2013 bestämde Kyrkomötet, som är Svenska kyrkans högsta beslutande organ, att alla arbetsplatser inom Svenska kyrkan bör sträva efter att bli hbtq-certifierade. Eftersom RFSL inte genomför hbtq-certifieringar av trossamfund har Svenska kyrkan valt en processmodell framtagen av Ekho, riksförbundet för kristna hbtq-personer, i samarbete med Sensus och Växjö stift. Modellen kallas för Regnbågsnyckeln. För att bli märkt med Regnbågsnyckeln krävs det att församlingen jobbar med utbildningar och studiecirklar i normer, bemötande, inkludering och hbtq, med utgångspunkt i boken ”Så att jag kan komma in - kristen tro och hbtq” av Erik Andersson och Frida Ohlsson Sandahl.

Processmodellen Regnbågsnyckeln har under de senaste två åren prövats i några pilotförsamlingar i Svenska kyrkan, men från och med i år erbjuds den till alla församlingar. Och nu har man alltså påbörjat arbetet i Svenska kyrkan i Boden. Igår förmiddag fick personalen den utbildning som ingår som ett av de första stegen enligt Regnbågsnyckelmodellen, och senare på eftermiddagen var det de förtroendevaldas tur att få samma utbildning. Planen är nu att fortsätta arbeta med utbildning och studiecirklar under hela 2018, för att sedan få en certifiering i början på 2019.