Vintervy av Överluleå kyrka.

Premiär för drop in-vigsel i Boden!

Lika stort men lite enklare! Drop in-vigsel har visat sig vara något många par gärna väljer i dag. Den 24 mars erbjuder Svenska kyrkan i Boden det för första gången i Överluleå kyrka.

- Vi hoppas att vår vackra kyrka fylls av kärlek, spänning och glädje, säger biträdande kyrkoherde Anna Grenholm som är en av de präster som kommer att viga bröllopspar under denna dag.

Få saker är så stora som när två människor väljer att dela livet tillsammans. Och det är precis det en vigselgudstjänst handlar om – att bekräfta kärleken till varandra. En drop in-vigsel är därmed en lika stor händelse som en vanlig vigsel, men den är lite enklare.

Alla vigslar i kyrkan går visserligen att göra enkla och utan krav på en viss sorts kläder, blomsterdekorationer eller många gäster. Men drop in-vigslar verkar även fylla ett behov av att komma till skott med att gifta sig, utan att behöva pressa in ett bröllop i vardagsschemat.
- Det känns jättekul att kunna erbjuda drop in-vigsel i Överluleå kyrka! Sedan ett par år tillbaka har församlingarna i Luleå erbjudit drop in-vigslar, och vi känner till par från Boden som då har åkt till Nederluleå kyrka eller Domkyrkan för att gifta sig. Nu kan de som bor i Boden gifta sig i sin egen kyrka, berättar Svenska kyrkan i Bodens biträdande kyrkoherde Anna Grenholm.

Vid drop in-vigseln i Överluleå kyrka den 24 mars står Svenska kyrkan i Boden för präst, musiker, solist, lokal för vigsel och bröllopsvittnen. Det enda bröllopsparet
behöver göra är att ansöka om hindersprövning via skatteverket.se i god tid och ta med sig det giltiga intyget samt giltiga id-handlingar till kyrkan.

Arrangemanget är även en del av Bodens första pridefestival - Northern Light Pride, vilket passar väldigt bra med tanke på att kärleken och allas rätt att vara den man är står i fokus under hela helgen.

- Det är också ett roligt och spännande tillfälle för oss som står redo att ta emot drop in-paren. Vi hoppas att många tar chansen att gifta sig och få Guds
välsignelse över sitt gemensamma liv tillsammans denna dag. Alla par är varmt välkomna, säger Anna Grenholm.

Drop in-vigseln i Överluleå kyrka

Innan bröllopsparet går upp till kyrkan gör de ett besök på Församlingsgården, där de lämnar sin hindersprövning och får en vigselblankett. När de sedan kommer till kyrkan håller prästen ett kort vigselsamtal med dem. Paret får då veta hur allt kommer att gå till, samt välja några saker som kan göras olika, bl.a. musiken. För de som inte vill välja har det tagits fram ett grundförslag. Vigseln sker sedan när
vigselsamtalet är klart och kyrkan är ledig.

För att gifta sig enligt Svenska kyrkans ordning behöver minst en i paret vara
medlem i Svenska kyrkan.

Fingrar som krokar i varandra.

Drop in-vigsel

Den planerade drop in-vigseln i Överluleå kyrka är tyvärr inställd. Vi letar efter nya datum att kunna erbjuda detta. Du kan som vanligt boka in ditt bröllop på svenskakyrkan.se/boden/bröllop.