Helena Mörk Sunuwar 2021.
Foto: Camilla Arvidsson

Påsk

Påsk är nog den viktigaste högtiden i kyrkan med Jesu lidande, död och framförallt uppståndelse. För mig har påsken ända sedan jag var barn även varit vår viktigaste släkt- och familjehögtid.

Då har familj och släkt som bor i de södra delarna av landet alltid kommit upp för att njuta av vår fantastiskt unika femte årstid, vårvintern, med den otroligt värmande solen och vita snön. Vi har åkt utförsåkning, pimplat eller bara packat en ryggsäck för att komma ut i solen där vi grillat korv och fläsk som sedan lagts på hembakt mjukkaka. Påskaftonen har alltid firats med en festlig påskmiddag tillsammans.

Nu blir påsken för andra året i rad inte den släkthögtid som jag är van vid eftersom pandemin fortfarande härjar i världen, och de som bor söderut inte kan resa till oss. Jag ber nu innerligt att pandemin ska ge med sig så vi kan börja leva normalt, kunna träffa våra nära och kära, samt nästa år få återuppta vår högt uppskattade släkthögtid igen.

/Helena Mörk Sunuwar, församlingspedagog