Pärlflickorna, från vänster, Åsa Nordberg, Ulla Hjelm, Barbro Lundström, Maud Eriksson, Iva Johansson, Yvonne Gabara och Berit Lindström.
Foto: Harry Hannu och Margit H Dyrander

Pärlflickornas återträff

Coronapandemin har sedan våren 2020 satt stopp för pärlgruppens sammankomster. Innan pandemin samlades gruppen varje vecka för att jobba med sina fantastiska pärlbroderier.

Från början bestod gruppen av ca 20 kvinnor i olika åldrar. Flickorna berättar att allt började 2004 i Mikaelskyrkan med Lottie Rasmussen som handledare och Gunnar Hed som arbetade präst. Det första gemensamma arbetet var att sy dockorna till julkrubban som ställs fram i kyrkan varje jul.
Efter Lotties hastiga bortgång år 2015 tog Åsa Nordberg över som handledare och 2019 flyttades verksamheten till Matteuskyrkan. Ulla Hjelm har, som tidigare församlingsvärd i Mikaelskyrkan, alltid funnits med i bakgrunden och bjudit gruppen på sina goda bakverk.
Åsa Nordberg och Ulla Hjelm tog därför initiativet till att återsamla pärlgruppen till en gemensam träff hemma hos Berit och Tor Lindström i Heden. Här bjöd de alla på en utsökt smörgåstårta och till kaffet serverades kladdkaka med hallon och vispgrädde.

Åsa, Ulla och alla tjejerna hoppas nu att pärlgruppen ska kunna starta upp igen till hösten. Gruppen är överens om att verksamheten har en stor social betydelse, något som alla ser fram emot.

Text och bild: Harry Hannu och Margit H Dyrander

Några av Berit Lindström pärlbroderier som gjorts under alla år.
Några av Berit Lindströms pärlbroderier som gjorts under alla år. Foto: Harry Hannu och Margit H Dyrander