En pojke spelar på en kyrkorgel.
Foto: Johannes Frandsen

Intresset för att spela orgel ökar

”I kyrkan spelar de bara orgel.” Det är sant att orgeln har en speciell plats i våra kyrkor och är ett instrument som ofta används i gudstjänster, förrättningar och konserter. Den är utmärkt som stöd i psalmsången, passar bra till ackompanjemang av olika slag och är också ett fantastiskt soloinstrument. Men orgelmusik är absolut inte det enda som hörs i vår verksamhet.

Vid konserterna i Boden kan man få höra nästan vilket instrument som helst, allt från piano, stråk, blås och dragspel till el-instrument och trummor. Ofta spelade tillsammans med våra duktiga körer. Den fina akustiken i kyrkolokalerna gör att det mesta låter bra.

Ursprunget till orgeln kan man hitta redan i antikens Grekland och i de kristna kyrkorna har orgeln troligen funnits sedan 1200-talet. Den räknas till gruppen blåsinstrument eftersom den består av pipor som ljuder när luft passerar. Förr hade man speciella orgeltrampare som fick trampa in luft medan organisten spelade, men idag är de ersatta av elektriska fläktar.

Verksamheten i Svenska kyrkan Boden är möjlig tack vare alla medlemmar!

I alla kyrkor i Boden har vi orglar, och den största finns på läktaren i Överluleå kyrka med ca 4200 pipor, byggd av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad. Man kan likna den vid en hel orkester som har en mängd olika ljud och klangfärger och det går nästan att spela vad som helst på den, starkt men också mycket svagt. Kyrkomusikerna i Boden får ofta önskemål om musik i olika stilar till begravningar och vigslar och vi försöker spela allt vi bara klarar av. Såväl klassiskt som populärmusik och allt däremellan.

Glädjande nog har vi idag ett antal barn och ungdomar i Boden som kommer till oss för att lära sig spela orgel och intresset ökar. Ibland ordnar vi speciella orgelvisningar då man kan få prova spela på orgeln och även gå in i det stora orgelhuset med alla pipor.  Det är en upplevelse för både små och stora.

/Lena Stenlund, organist

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.

En psalmbok och en mikrofon ligger framlagda. I bakgrunden syns sjungande barn.

Musik

Svenska kyrkan i Boden erbjuder ett stort musikaliskt utbud, både för dig som själv vill deltaga i en kör eller orkester, och för dig som njuter av att lyssna på konserter och andra musikarrangemang.

Musiker som spelar på kyrkorgel.

Spela

För dig som tycker om att spela instrument erbjuder vi i mån av tid musikundervisning i kyrkorgel, piano eller sång. Du kan också spela i vår orkester.