Jorden sedd från rymden.
Foto: PIXNIO

"Ett biskopsbrev om klimatet"

Biskoparna i Svenska kyrkan har skrivit ett biskopsbrev om klimatet. Det är ett teologiskt bidrag till klimat- och hållbarhetsdiskussionen i landet, med tydliga uppmaningar till bland andra svenska och internationella beslutsfattare.

Biskopsbrevet talar om klimatkrisen på ett sätt som knappast gjorts tidigare. Det inleds med en sammanfattning av kunskapsläget som följs av en existentiell och teologisk reflektion om vår roll som människor, hot, ångest och hopp. Biskopsbrevet mynnar sedan ut i vägar framåt och uppmaningar till beslutsfattare i Sverige och internationellt, till näringslivet och organisationer såväl som till enskilda människor – och självklart till Svenska kyrkan och kyrkor i hela världen.

– I vår närmiljö smälter glaciärerna och vi nås av berättelser om hur förutsättningarna försämras för rennäringen. Vi hör våra systerkyrkor runtom i världen vittna om hur klimatet tydligt påverkar deras liv – hur kan vi hjälpa till att undvika att de som bidragit minst till krisen drabbas hårdast? Vi behöver ta ansvar för vad vi lämnar efter oss till våra barn och kommande generationer, säger biskop Åsa Nyström.

Biskopsbrevet poängterar att utifrån en kristen livssyn finns vägar framåt även genom kris – men att tiden är knapp. Och just därför behövs en helhetssyn och engagemang utifrån den bästa tillgängliga kunskapen som finns, inte minst på det andliga området.

Jordklotet.

Ett biskopsbrev om klimatet

Klimatkrisen är både en existentiell och andlig kris. Många känner oro, skuld och ångest. Hur ser vår framtid på jorden ut Nu är tid för hopp och handling.

Biträdande kyrkoherde Anna Grenholm tar emot miljödiplomet av domprost Charlotte Rehnman.

En kyrka för framtiden

På inledningsdagen av Bodens Skördefest och Miljödagar, 23-25 augusti 2019, tilldelades Bodens pastorat Svenska kyrkans miljödiplomering för hållbar utveckling. Diplomet överlämnades av Luleå stifts domprost Charlotte Rehnman till biträdande kyrkoherde Anna Grenholm vid en kort ceremoni på marknadsområdets utescen.

Miljödiplomet

Miljöarbetet i korthet

Vår vision är att Svenska kyrkan i Boden ska vara en förebild vad gäller hållbar utveckling, och ta ett aktivt ansvar för att stödja och inspirera församlingarna och dess verksamheter i vår gemensamma uppgift att förvalta Guds skapelse.

Ett barn utklätt till superhjälte.

Från klimatbov till klimathjälte

Här hittar du tips på vad du enkelt kan göra för att minska din klimatpåverkan direkt.