Skådespelarna i påskspelet vinkar till publiken.

Att möta barnen är en viktig del av kyrkans ideologi

Svenska kyrkan i Bodens arbete med barn och ungdomar är högt prioriterat, och man har under lång tid haft ett nära och bra samarbete med flera av skolorna i Boden.

Församlingspedagogerna Carina Westbrandt och Anna Karlsson har båda lång erfarenhet av just arbete med barn och ungdomar. Carina har arbetat hela 30 år med barn och ungdomar och Anna har 20 år inom yrket.
- Det är inte bara vi utan vi är fem pedagoger totalt som arbetar i de olika församlingarna i Svenska kyrkan Boden, säger Anna.

Sedan fortsätter hon:
- Det är väldigt spännande och väldigt omväxlande att arbeta med barn och ungdomar. Det har ju också förändrats en del över tid. Man får försöka hänga med i hur barnen har det och vad de gör.

Hur pass prioriterat är barn- och ungdomsarbetet inom Svenska kyrkan?
- Det har ju hög prioritet och det finns med som en tidig punkt i våra församlingsinstruktioner. Det blir ofta vi pedagoger som arbetar med det här. Sedan försöker vi också att engagera andra yrkesgrupper, lite beroende på vad vi gör. Vi har också många frivilliga som gör jättefina insatser, berättar Anna.
- Det är kyrkans ideologi att vi ska möta barnen, fortsätter Carina. Som Jesus sa, låt barnen komma till mig. De är till och med viktigare än de vuxna. Barnens värde är så stort. Det är också det vi arbetar med och tror på.

Kan ni ge något exempel på hur ni engagerar andra?
- Vi arbetar till exempel med temasamlingar för skolorna. Där är det sagt att arbetslagen i respektive kyrka ska arbeta med det här. Och det funkar jättebra på vissa ställen medan det kan vara lite svårare på andra ställen. När vi ordnar jul- och påsksamlingar så engagerar vi människor från olika yrkeskategorier, förklarar Carina.

Ja, vad är påskspelet?
- Både påsk- och julspelet är sätt för oss att berätta om de viktigaste högtiderna i kyrkan för de minsta. Att göra det på ett pedagogiskt vis som de kan ta till sig. Vi gestaltar påskens och julens händelser och gör det med sång och med drama. De frivilliga medarbetarna tycker också att det här är roligt och vi gör allt det här tillsammans, informerar Anna.

Personalen läser manus tillsammans i Matteuskyrkan.
Innan övningen och inspelningen av påskspelet kan ta vid samlas alla medverkande för att gå igenom manuset, som de ansvariga pedagogerna har tagit fram.

Enligt Anna och Carina är samarbetet med skolorna i Boden generellt sett ganska bra. De har jobbat länge med de olika skolorna, och det är många pedagoger där som känner till dem, och som de har goda relationer med. På flera platser ligger också kyrkorna tätt intill skolorna, vilket underlättar samarbetet.

Bland annat har ni under lång tid arbetat med något som heter Riddarskolan?
- Namnet kommer från Malung för cirka 20 år sedan. Det var skolan tillsammans med kyrkan där som kom på det här pedagogiska greppet. Sedan har det spritt sig i landet och vi har arbetat med det i 16 år nu, säger Carina och fortsätter sedan:
- Det här riktar sig till barn i årskurs fyra som vi då träffar sex gånger under en termin. Varje samling har ett tema. Som ett tecken på att eleven tagit del av och praktiserat innehållet i temat får eleven ta emot en sten. De fem stenarna är Tålamodets sten, Ärlighetens sten, Vänskapens sten, Tjänstvillighetens sten och Trofasthetens sten. Riddarskolans sista pass avslutas med att eleverna dubbas till riddare.

Varför är det här arbetet viktigt?
- Det är frågor som de också arbetar med i skolan. Hur man ska fungera tillsammans i skolan, hemma och på andra ställen. Vikten av att till exempel tala sanning. Vi kommer med samma frågeställningar men ur lite andra vinklar, förklarar Anna innan Carina tar vid:
- Det är också roligt för vi får möta alla fyror. Vi bjuder in alla. Det känns viktigt.

Hur har pandemin påverkar arbetet mot skolorna?
- Vi har tyvärr fått pausa det och vi vet inte hur vi ska hinna ikapp. Den kommande Påsksamlingen blir precis som julsamlingen en inspelad film som vi sedan skickar ut. Vi brukar ju spela upp teatern inför barnen men med rådande restriktioner går det nog inte den här gången heller. Vi försöker att nå ut ändå med hjälp av tekniken, avslutar Anna.

Text: Joakim Nordlund

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.