Kyrkans Hus i Blentarp
Foto: Therése Martinsson

Kyrkans Hus

I Kyrkans Hus har vi all vår barn-, ungdoms- och vuxenverksamhet samlad på ett ställe centralt belägen i Blentarp.

Historik

Kyrkans Hus är belägen på Blentarpsvägen 6A och köptes år 2003. Året därefter genomgick huset en omfattande renovering. Dessutom gjordes en tillbyggnad på husets södra del där vår kyrksal är belägen.

5 december 2004 invigdes Kyrkans Hus med biskop Christina Odenberg.

Tidigare hade vi våra verksamheter i Blentarps församlinghem, Everlövs församlingshem och Sövde prästgård. Sövde kyrkliga samfällighet tog beslutet att anskaffa en byggnad lämplig för all barn-, ungdoms- och vuxenverksamhet samt för pastorsexpedition och församlingshem. När Blentarps f.d.Kommunhus blev till salu togs beslutet att köpa detta. Blentarps Kommunhus inrymde tidigare bl a bank, bibliotek och slöjdlokal.

Åren därefter såldes Blentarps församlinghem, Everlövs församlinghem och Sövde prästgård.

Församlingshem

Församlingshemmet i Kyrkans Hus kan hyras av privatpersoner i samband med kyrkliga handlingar och borgerliga begravningar samt för sammankomster med organisationer och föreningar (dock ej för terminsbunden verksamhet). Upplåtelse av lokal får ej ske till sammankomster med politiskt ändamål.

Det kostar 700 kr för en dag. Vid önskemål om dukning dagen före är kostnaden istället totalt 1050 kr.

Församlingshemmet kan inrymma maximalt 60 personer.

Tänk på detta om ni önskar hyra församlingshemmet!

Vänligen kontakta pastorsexpeditionen om ni önskar hyra församlingshemmet!