Foto: Christina Ahnfeldt

Blentarps kyrka

En kyrka med medeltida rundtorn.

Dopfunten i Blentarps kyrka
Dopfunten i Blentarps kyrka. Foto: Therése Martinsson

Blentarps kyrka uppfördes av gråsten under 1100-talets andra hälft.

Portalen i söder
, som under medeltiden endast var männens ingång till helgedomen, ramas in av fyrkanthuggen röd övedssandsten. På ömse sidor om dörren uppe vid portens välvda båge ligger två lejon på vakt mot ondskan. Kyrkportalen har en viktig symbolisk betydelse. I Johannesevangeliet 10:9 säger Jesus - "Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete". Dörrens järnring, utformad som en orm med två huvuden, förstärker ytterligare symboliken om kyrkans beskydd.

Till den ursprungliga inredningen hör dopfunten av kalksten. Cuppan (dopfuntens övre del) är dekorerad med en rundbågsarkad med tolv öppningar (i analogi med de tolv apostlarna) och därunder ett repstavsornament. På foten finner vi två lejon och en vädur, där det ena lejonet biter över vädurens hals. Baggen representerar ondskan och hålls på plats av lejonet. Det andra lejonet ligger stilla, men vaktar uppmärksamt mot jordens ondska. Stenhuggaren som utfört detta symbolrika arbete tillhörde Mårtensgruppen som var verksam i Skåne vid denna tid. Tillsammans med sina medarbetare gjorde Mårten ett stort antal dopfuntar i Skåne.

På 1200-talet tillkom vapenhuset i söder med trappstegsgavlar. Det ovanliga runda tornet med åttakantig spira och två strävpelare är sannolikt också från denna tid. I Skåne finns ytterligare tre kyrkor med runt västtorn - i Bollerup, Hammarlunda och Hammarlöv.

Altaruppsatsen i Blentarps kyrka
Altaruppsatsen i Blentarps kyrka. Foto: Therése Martinsson

På 1600-talet var det vanligt att järnbeslagna stockar, s.k. fattigstockar sattes upp utanför kyrkporten för att samla in pengar till behövande församlingsbor. En sådan finns bevarad.

Altaruppsats och predikstol är också från denna tid. De köptes in till Blentarps kyrka 1759 från Öveds medeltida kyrka, när den skulle rivas. Altaruppsatsen är arkitektoniskt uppbyggd enligt renässansens stilideal med kopplade joniska kolonner som bär ett utspringande bjälklag. Monogrammet AC på krönet syftar sannolikt på kung Christian IV:S första fru Anna Cathrine. Uppsatsen bjöd på en överraskning när den restaurerades 1967, under 1700-tals målningen på duk med nattvardsscenen upptäcktes en ursprunglig målning - Jesu uppståndelse målad direkt på tre breda ekplankor. Jesus står på den öppnade sarkofagens kant med segerfanan (dansk) inför förstummade soldater. Målningen har en datering - 1603 och är signerad med E.E.S.

Predikstolen  är snidad i en återhållen men elegant renässansstil. I likhet med altaruppsatsen saknas uppgifter om träsnidaren. Karyatider (kvinnofigur som ersätter en bärande kolonn) delar rytmiskt av de sex relieffälten, med motiv av bl a de fyra evangelisterna och deras attribut - människa, lejon, oxe och örn.1700-talets första decennier var en svår period för de skånska församlingarna med påtvingad försvenskning och därtill pestepidemi (1711-13). Underhållet av sockenkyrkorna blev eftersatt. Först mot 1700-talets mitt kunde de åter rustas upp. 1754 rev man den romanska korabsiden och ersatte den med ett nytt rakavslutat kor med svängda konturgavlar i barockstil. Inredningen målades om och kompletterades. Två relikskrin av bly påträffades inmurade i det ursprungliga stenaltaret. Bänkinredningen målades 1759 med rocailler (musselformade rokokoornament). Längre bak i kyrkan har bänkgavlarna utfällbara sitsar för "tjänstehjonen" - en påminnelse om den tidens sociala skiktning. I söder uppfördes en sakristia till kyrkan 1911. Orgeln byggdes 1914 av Johannes Magnusson i Göteborg.

Predikstolen i Blentarps kyrka
Predikstolen i Blentarps kyrka. Foto: Therése Martinsson

____________________________________________________________________

Ur: "En skrift om Blentarps, Everlövs och Sövde kyrkor" utgiven av Sövde Pastorat 2004. Text och bild av Eva Erlandsson.

Källor

* Knud Banning, Kalkmalerierne i Skånes, Hallands og Blekinges Kirker 1100-1600, Köpenhamn 1985.

* Evald Gustafsson, Ale, nr 3, 1967, Kristianstad 1967, s 13.

* Regionmuseet Skåne

www.historiska.se/medeltidsbild