Bjuvs kyrka

Kyrkan är öppen vardagar mellan klockan 08.00-15.00. Om det pågår någon kyrklig handling kan det vara begränsad möjlighet att gå runt i kyrkan.

Bjuvs kyrka är en kyrkobyggnad i Bjuv. Den är en av fyra församlingskyrkor i Bjuvs församling i Lunds stift.

De äldsta delarna av kyrkobyggnaden är koret och långhuset som byggdes under 1100-talets senare del. Under 1400-talet byggdes torn, vapenhus och valv, vilka även dekorerades då. 1800 byggdes en korsarm i norr och 1867 en sakristia.

I kyrkan finns fragment av kalkmålningar från 1400-talet.

Kyrkan är fristående och har en kyrkogård som inhägnas av kallmur.

Altaruppsats och predikstol dateras till 1756 och tillskrivs Johan Ullberg.
Kyrkans äldsta inventarie är nuförtiden ett krucifix som kom till kyrkan vid 1500-talets början.
Dopfunten är av modernare typ och skänktes till kyrkan 1975 av Höganäs AB.
Dopfatet dateras till 1646 och var då en gåva från Bjuvs bönder.
Fredriksborgs orgelbyggeri byggde orgeln 1977.
Kyrkan har två klockor: Storklockan har omgjutits ett flertal gånger, senast 1923, men kan härstamma från medeltiden. Lillklockan göts 1844.

Källa: Wikipedia - Bjuvs kyrka

Se en film om Bjuvs kyrka på Kyrkoguiden.se.