Billesholms kyrka

Kyrkan är oftast stängd. Visning efter överenskommelse på tel. 042-856 30 eller 042-856 50.

Billesholms kyrka är en kyrkobyggnad i Billesholm. Den är en av fyra församlingskyrkor i Bjuvs församling i Lunds stift.

Kyrkan uppfördes åren 1918-1919 som en brukskyrka av Höganäs-Billesholms AB efter ritningar av arkitekt Martin Cronsiö. Kyrkan invigdes av biskop Gottfrid Billing den 6 juli 1919. Den 1 januari 1928 skänktes kyrkan till församlingen.

Midsommardagen samma år invigdes en fristående klockstapel.

Det är Sveriges första kyrka med församlingslokal i samma byggnad.

Vissa uppgifter menar att detta är Sveriges första ”småkyrka”. Byggnaden vilar på en hög sockel av kluven granit. Fasaderna består av tegel och granit. Taken är klädda med rött enkupigt taktegel. Själva kyrkan består av ett långhus med ett smalare och lägre kor i öster samt en sakristia som är inhyst i en tresidig absid öster om koret. Vid långhusets södra sida ansluter de gamla församlingslokalerna. Nya församlingslokaler finns numera i en fristående byggnad norr om kyrkan.

Altaruppsatsen är gjord 1919 och har ett stort kors av trä. Själva altaret är murat av tegel som har slätputsats.
Predikstolen består av en sexsidig korg av trä som vilar på en huggen sandstenskonsol.
Martin Cronsiö har utformat dopfunten av sandsten.
Orgeln byggdes 1973 av orgelbyggare Anders Persson i Viken. Orgeln har två manualer och pedal med sju stämmor.

Källa: Wikipedia - Billesholms kyrka

Se en film om Billesholms kyrka på Kyrkoguiden.se