Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Begravningsavgift, vad är det?

Här kan du läsa om vad som bekostas av begravningsavgiften.

Vad är begravningsavgift och vad bekostar den?

Begravningsavgiften finansierar krematorier, begravningskapell och
begravningsplatser. Den går också till lön för personal som arbetar med
begravningsverksamheten. Enkelt uttryckt används begravningsavgiften för att se till att alla människor, oavsett tro och samfundstillhörighet, får en
värdig behandling när de avlidit.

Begravningsverksamheten är ett samhällsuppdrag som staten har gett Svenska kyrkans församlingar över hela landet, med undantag för
Stockholms och Tranås kommuner.
Begravningsavgift 2022

Avgiftssatsen för 2022 är 26,1 öre per intjänad hundralapp. För en person som tjänar 350 000 kr om året innebär det en avgift om 914 kr per år, eller 76 kr per månad.

Begravningsavgiften täcker kostnaderna för

· förvaring av stoftet fram till begravningen

· transporter inom församlingens/pastoratets förvaltningsområde från det att huvudmannen övertagit ansvaret för stoftet till dess att
gravsättning har skett

· kapell eller ceremonilokal för begravningsceremoni utan religiösa
symboler

· kremering

· gravsättning av kista eller urna, inklusive gravöppning och
iordning-ställande av  gravplatsen, alternativt nedgrävning av aska

· gravplats i 25 år

· skötsel av allmänna ytor på kyrkogårdar, nyanläggningar samt vård och underhåll av     kulturhistoriskt värdefulla gravar.

Kostnader som dödsboet står för
· kista och eventuell urna

· svepningsarbete

· transport till lokal för förvaring av stoftet fram till begravning

· extra musik och sång

· dödsannons

· blommor

· förtäring vid begravning eller minnesstund

· gravsten

· bouppteckningskostnader

MEDLEM I SVENSKA KYRKAN
Om den avlidne tillhörde Svenska kyrkan, täcker kyrkoavgiften (tidigare kallad kyrkoskatten) också kostnaderna för

· präst från Svenska kyrkan

· församlingskyrka

· kyrkomusiker för musik i kapell, på kyrkogården och i kyrkan processionsbärning av       kistan.

Så fastställs nivån på begravningsavgiften
Svenska kyrkans begravningshuvudmän ska varje år göra en beräkning över hur mycket begravningsverksamheten väntas kosta under det kommande året. Den beräkningen redovisas för det statliga Kammarkollegiet. Utifrån det underlaget och utifrån invånarnas beskattningsbara inkomster fastställer sedan Kammarkollegiet hur stor begravningsavgiften blir.

De här betalar begravningsavgift i Sverige
I begravningslagen anges att den som är folkbokförd i Sverige ska betala en avgift för begravningsverksamheten till den huvudman inom vars förvaltningsområde personen är bosatt.

Begravningsavgiften beräknas på  den avgiftsskyldiges (till kommunal inkomstskatt) beskattningsbara inkomst. Har en person som är folkbokförd i Sverige ingen kommunalt beskattningsbar inkomst betalar personen noll kronor i begravningsavgift.

Begravningsavgiften är en årligen återkommande avgift. På skattebeskedet syns det hur mycket var och en betalar i begravningsavgift. Sedan 1 januari 2017 har avgiftssatsen varit enhetlig på alla orter i landet där Svenska kyrkan är huvudman, det vill säga i hela landet utom i Stockholm och Tranås.

Begravningsavgiften har inget att göra med medlemskap i Svenska kyrkan. Begravningsavgiften och kyrkoavgiften (det som ofta kallas medlemsavgift) är därför separerade på skattsedeln.

Om den avlidne tillhörde Svenska kyrkan, täcker kyrkoavgiften även

· präst från Svenska kyrkan

· kyrkolokal

· kyrkomusiker för musik i kapell, på kyrkogården och i kyrkan processionsbärning av kistan.

Så fastställs nivån på begravningsavgiften
underlaget och utifrån invånarnas beskattningsbara inkomster fastställer
sedan Kammarkollegiet hur stor begravningsavgiften blir.

De här betalar begravningsavgift i Sverige
· I begravningslagen anges att den som är folkbokförd i Sverige ska betala en avgift för begravningsverksamheten till den huvudman inom vars
förvaltningsområde personen är bosatt.

· Begravningsavgiften beräknas på  den avgiftsskyldiges beskattningsbara inkomst. Har en person som är folkbokförd i Sverige ingen kommunalt beskattningsbar inkomst betalar personen noll kronor i begravningsavgift.

Begravningsavgiften är en årligen återkommande avgift.
På skattebeskedet syns det hur mycket var och en betalar i begravningsavgift. Sedan 1 januari 2017 har avgiftssatsen varit enhetlig på alla orter i landet där Svenska kyrkan är huvudman.
Begravningsavgiften har inget att göra med medlemskap i Svenska
kyrkan. Begravningsavgiften och kyrkoavgiften (det som ofta kallas
medlemsavgift) är därför separerade på skattsedeln.