Foto: Madelen Zander/IKON

Diakoni och samtal

Diakoni betyder medmänsklighet på "kyrkiska". Det är mötet med den enskilda människan utifrån hennes unika situation. Det är att se och stödja den som på något sätt far illa. Diakoni är kristen tro omsatt i praktik.

• Känner du dig ensam och isolerad?

• Längtar du efter någon som har tid att lyssna?

• Behöver du rådgivning?

• Vill du själv bidra till en medmänskligare värld?

Samtal med diakon
    Diakon, samtal Foto: Alex & Martin Ikon

Genom delaktighet, respekt och ömsedig solidaritet är det kyrkans uppdrag att möta människor i usatta livssituationer. Diakonins uppdrag är att ge människor i samhället marginal plats i församlignens mitt. Diakonin handlar även om att arbeta för alla människors rätt till frihet från förtryck. Diakoni är solidaritet med de svaga.

Diakoni handlar också om att samverka med andra aktörer inom civilsamhället. Kyrkan är en av aktörerna i Smedjebackens kommuns krisaberedskap där vi bidrar med personal och lokal vid olyckor och katastrofer samt det psykiska och sociala omhändertagandet av drabbade människor.

Diakoner liksom präster arbetar under tysnadsplikt. Det är bara prästerna som har den absoluta tysnadsplikten - det betyder att de under inga omständigheter får föra vidare det som sagts under ett själavårdande samtal eller bikt. Diakoner har däremot en anmälningsplikt, skyldighet att rapportera om en människa kommer till skada för sig själv eller riskerar att skada någon annan.

SJÄLAVÅRDSSAMTAL

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och du är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad du tänker och känner. I kyrkan kallar vi sådana samtal för själavårdssamtal.

Ett själavårdssamtal kan ske öga mot öga i ett rum, via telefon, skype, chatt eller kanske brev. Själavård är en del av kyrkans omsorgsarbete och finns med i mycket av det som sker i kyrkan. I gudstjänsten, vid dop, vigsel, och begravning. I möte med konfirmander, besök på sjukhus och vid hembesök.

FAMILJERÅDGIVNINGEN

Livet blir inte alltid som vi tänkt oss. Alla drabbas vi någon gång av sorg och besvikelse, en relation som inte fungerar eller något annat som gör att livet förändras på ett sätt som vi själva inte har valt. Då kan samtal med en familjerådgivare vara ett sätt att finna nya vägar. Kyrkans familjerådgivning finns i Ludvika och erbjuder samtal för familjer, par och enskilda.

Familjerådgivarna har sträng tystnadsplikt
Inga journaler förs
Du kan vara helt anonym
Samtalen är kostnadsfria