Foto: Karin Tahmirpour Björck

Musikterapi

Utveckla, stimulera, rehabilitera kroppens funktioner med musik som hjälp!

FMT - funktionsinriktad musikterapi

Varje människa är unik och fungerar på ett makalöst sätt utifrån individens egna förutsättningar. Men ibland kan man ändå behöva stöd att utveckla vissa av kroppens funktioner för att kunna klara av vardagen lite bättre.

FMT är en motiverande, rolig och utvecklande musikterapiform för människor i alla åldrar. I Bärke pastorat erbjuder vi för närvarande FMT till barn i åldern 6-18 år.
Här arbetar man med perception, kognition, emotion och motorik, och musikstunderna är individuella. Metoden är stödjande, stärkande och utvecklande både fysiskt, psykiskt och socialt. Musiken är kommunikationsmedlet och drivkraften i terapin, och den ersätter talet. Du får inga instruktioner eller anvisningar, samverkan sker endast genom musiken och instrumenten.
Du behöver inga förkunskaper. I FMT kan man aldrig göra fel- du lyckas alltid. Prestation är ointressant, och den egna utvecklingsprocessen får ta tid.

Du får använda trummor/cymbaler och flöjter, din musikterapeut spelar piano. Samtidigt som ni har roligt och spelar musik tillsammans arbetar ni med att utveckla dina funktioner. Det kan t ex handla om samverkan, kommunikation, balans, motorik, avläsningsförmåga, minnesfunktioner och koncentrationsförmåga.

FMT-metoden är en komplementär behandlingsmetod och används inom många områden.

T.ex. i skolan, vid NPF-neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos barn/unga/vuxna, i särskola, kulturskola, habilitering/rehabilitering(ofta stroke/parkinson) äldreomsorg, dagcenter, friskvård och psykiatri.

Man träffas 1 gg/vecka i 10 veckor. Tid efter överenskommelse, begränsat antal platser.

FMT-lokalen finns här: Norrbärkegården, Nya Ågatan 24 i Smedjebacken.

För anmälan, mer information om FMT, och uppgift om kostnad, kontakta:

Karin Tahmirpour Björck, musikterapeut inom FMT

E-post: karin.bjorck@svenskakyrkan.se

Vill du veta mer? Här hittar du mer information: www.fmt-metoden.se

MRR- Musikgympa Rörelse Röst

MRR är en rolig musikverksamhet för grupp som har till syfte att ge deltagarna en meningsfull och utvecklande förstärkning i sin ordinarie verksamhet.  Metoden utgår ifrån tänket i FMT- Funktionsinriktad Musikterapi, och är lekfull, välplanerad, strukturerad och nivåanpassad.

Bärke pastorat erbjuder MRR till förskoleklasser (6-åringar) varje hösttermin . Metoden passar dock lika bra för andra åldrar och andra gruppsammansättningar, t ex rehabilitering, äldreomsorg eller som friskvård, då den anpassas efter deltagarna.

I MRR får deltagarna tillsammans på ett motiverande och roligt sätt med hjälp av musik aktivera och utveckla sin rörelse, motorik, balans, kroppskoordination, kroppshållning, röst, uppmärksamhet och koncentration m.m.

MRR är stödjande, stärkande och utvecklande både fysiskt, psykiskt och socialt. Viktigast av allt är att deltagarna får uppleva glädjen i musik och ha roligt tillsammans utifrån sina egna förutsättningar.

Ingredienser i MRR är 5 viktiga A:

·         Anpassning

·         Avläsning

·         Aktivering

·         Andning

·         Avspänning

Ett MRR-pass är ca 20-30 minuter långt och gruppen träffas 8-10 gånger per termin.

Vill du veta mer om MRR, kontakta :
Karin Tahmirpour Björck Musikterapeut inom FMT, barnledare
E-post: karin.bjorck@svenskakyrkan.se