Foto: Magnus Aronson/IKON

Bröllop

Att gifta sig kyrkligt är att inför Gud och församlingen säga ja till att leva livet med varandra. Att finnas till för varandra både i glädje och sorg.

Vanliga frågor om bröllop

Hur planerar vi bröllopet?

Att gifta sig är en av livets höjdpunkter och ett bröllop rymmer många delar. Några väljer att bjuda hundra gäster och har en stor fest, andra vigs med två vittnen och nöjer sig med en middag på tu man hand. Valet är fritt och styr också graden av planering och därmed också kostnaderna.

Kyrka, präst och festlokal
Kyrkan eller festlokalen kan vara upptagna och prästen bokad på annat håll långt i förväg. Det är därför bra att ha flera alternativa datum i beredskap.

Vad kostar det att gifta sig?
Om minst en av brudparet är medlem i Svenska kyrkan är vigseln gratis, det gäller även om man väljer att gifta sig i en annan församling än där man bor. Varken präst, organist, kyrka eller vaktmästare kostar något.
Om man däremot vill ha extra musik, kanske en sångsolist, och extra utsmyckning av kyrkan får man själv stå för kostnaden.

Hur går samtalet inför bröllopet till?
Samtalet med prästen sker ofta på plats i kyrkan. Det är praktiskt eftersom en viktig del ofta är att tillsammans gå igenom vigselritualet, se hur man ska gå och stå, hur man gör med ringar och bukett, var tärna eller brudnäbb ska finnas, hur gästerna ska sitta etc.
För den som tänkt göra ett programblad till vigseln är det bra att vänta till efter samtalet med prästen.

Vad är en hindersprövning?​
En hinderprövning är ett dokument som enkelt beställs från Skatteverkets hemsida: Skatteverket.se. Dokumentet visar att ni två är fria att gifta er med varandra. Se till att giltighetstiden för hindersprövningen räcker över vigseldatum. Ni får också ett vigselintyg från Skatteverket tillsammans med hindersprövningen. Båda dokumenten lämnas till prästen.

Ska pappan leda fram bruden?
Allt fler svenskar har sett filmer där pappan leder bruden in i kyrkan och överlämnar henne till brudgummen. Detta är en amerikansk sed. En del brudpar vill göra likadant. Andra reagerar starkt mot detta som upplevs ojämlikt, som att en kvinna lämnas från en man till en annan.
Den svenska seden är att brudparet själva går tillsammans uppför kyrkgången.

Boka tid för bröllop

Kontakta vår expedition så får du hjälp med bokningen.
Telefontider: Måndag-torsdag kl.10-12