Foto: Johannes Frandsen / Ikon

Cirklar och gemenskapsträffar

Månads- eller veckoträffar i Mörlunda, Virserum, Järnforsen, Hultsfred och Lönneberga.

Med anledning av den senaste utvecklingen kring coronapandemin ställs cirklar och gemenskapsträffar i Aspelands pastorat in. Vi uppmanar alla att följa Folkhälsoinstitutets uppmaningar och rekommendationer.

Du är varmt välkommen till de gudstjänster och mässor som firas i pastoratet. Läs mer om de och hur Aspelands pastorat arbetar med anledning av coronapandemin här.

Frivilliggruppen - Mörlunda

Frivilliggruppen i Mörlunda gör en stor insats i församlingen genom att bl.a. ansvara för både kaffe och servering vid gudstjänsterna. Dessutom bakar deltagarna oftast allt brödet till kaffet. Vid julfester och avslutningar är ofta deltagarna i gruppen med och arbetar. Frivilliggruppen träffas ca en gång i månaden för planering och annat. Oftast är det på en tisdag vid 18 som gruppen träffas. Vi ser gärna att nya deltagare börjar i gruppen och man hjälper till utifrån tid och ork.
Vid intresse kontakta diakon Elisabeth Johansson 0495 - 24 95 97

Tisdagsträffen - Virserum
När jag började arbeta i Virserums församling hösten -98 så var Maj och Bengt Rosander mycket aktiva i det frivilliga församlingsarbetet. Varannan måndagsförmiddag, tror jag att det var, samlade Maj en skara daglediga Virserumsbor för en stunds gemenskap i församlingshemmet. Maj läste ur någon intressant bok och givetvis var det lite trevlig gemenskap kring kaffebordet vid dessa träffar. När Maj några år senare avled efter en tids sjukdom så frågade jag Bengt om det var okej att jag tog över ”Majs cirkel” som vi kallade det. Bengt blev glad över att verksamheten skulle få fortsätta, om än i ny regi, och så har det gjorts och gör än idag men numera träffas vi under namnet ”Tisdagsträffen” på tisdagar så klart! Vi har hunnit läsa massor av böcker under åren som lockat till både skratt och tårar. Vi har läst om en bortglömd familj från den Ryska Taigan, om kärlekshistorien mellan Astrid Lindgrens föräldrar och flera böcker av Karin Brunk Holmqvist där vi fått skratta hjärtligt och igenkännande när hon beskriver människorna på Österlen. Dessutom inleder vi varje träff med lite psalmsång och en betraktelse som kan vara hämtad ur en bok av Per Harling, Tomas Sjödin eller som nu, vid senaste träffen, av Eva Spångberg.

Vid frågor kontakta Ola Sandberg 0495 - 301 82

Onsdagsträffen - Hultsfred

Varje onsdag kl 13.00 samlas vi i Församlingsgården till en andakt, kaffesamvaro och ett resonemang om aktuella ämnen. Samlingen ger en unik möjlighet att ta upp olika frågor. Våra träffar kännetecknas av god delaktighet. Vi får lyssna på varandra och lära känna varandra. Just nu kvinnoöverskott, så män är särskilt välkomna. Väl mött!

Annette Wainebro 0495-24 95 81

Torsdagsträffarna på ”Violen” – Järnforsen

Du är välkommen till samvaro och andakter på Violen flera av torsdagarna kl. 13.30-15.00. ”Violen” är en viktig mötesplats för alla daglediga i Järnforsen.

Svenska Kyrkan ansvarar för bingo med Ingegärd Thelin och andakt med präst/diakon och musiker. Café, där olika föreningar som står för arrangemanget.

Det är viktigt att komma ut och träffa både gamla och nya bekanta! "Violen" är en enkel mötesplats mitt i vardagen där vi får dela varandras glädje och sorger.

Ingegärd Thelin 0495-50324

Teckenspråkig samtalsgrupp - Hultsfred
En lördag i månaden efter överenskommelse
Susanne Elssjö 0495-24 95 82