Pilgrim

Välkommen till Åre, en modern pilgrimsort med anor från 1100-talet. Vandringar och gudstjänster längs leder med anor från medeltiden.

I dag upptäcks vägarna av allt fler som går i de medeltida pilgrimernas fotspår. Skälen till att vandra skiftar:

Några söker efter livets djup och nya perspektiv. Andra söker rörelse i gemenskap med andra, i motsats till ett stillasittande vardagsliv.

Åre gamla kyrka ligger vid den gamla pilgrimsleden som leder till Nidaros/Trondheim.

Vi är alla pilgrimer som vandrar på livets väg och i Åredalen kan vi alla mötas och andas den friska fjälluften.

I Åre gamla kyrka och Duveds kyrka kan du finna vila och ro, en rastplats med utrymme för andlig fördjupning genom firande av andakt och mässa.

Du kan fylla din vattenflaska, ladda din mobiltelefon och det finns tillgång till toalett.

Det finns också broshyrer och pilgrimsrelaterad litteratur i kyrkorna.

I Duveds finns också den sista affären för proviantering innan norska gränsen.

Hitta din pilgrimsinspiration här!

Pilgrimstur på skidor i mars

Pilgrimstur på skidor längs Karl Johans-väg och Pilgrimsvandring i juni. Välkomna!

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Pilgrimsbarn i Åre

Gå vår mini pilgrimsvandring i Åre

Beskuren bild på ett par ben som vandrar längs grusväg omgiven av sommargrönska.

Pilgrimsvandring – lisa för kropp och själ

Församlingarna i Härnösands stift erbjuder ett antal pilgrimsaktiviteter under våren, sommaren och hösten. Det är vandringar och gudstjänster längs leder med anor från medeltiden. Ta chansen att gå med!