Val av gravplats på kyrkogården

När det oundvikliga sker

Kyrkan nära dig
Vi finns där du finns – Vi finns här för dig.

Amnehärads församling: tel 0551-285 50.

Lyrestads församling:
tel 0501-500 02. www.svenskakyrkan.se/amneharad-lyrestad

Gravplats finns av olika slag, till exempel kistgrav,urngrav, minneslund, askgravplats och askgravlund.
Den som är juridiskt ansvarig för graven kallas gravrättsinnehavare. Den/de bestämmer över vem som får gravsättas i graven, hur skötsel av graven ska vara, gravstenens säkerhet och om gravrätten ska förlängas.
Gravrätten varar i 25 år från det datum den senaste är gravsatt i graven. Efter det finns det möjlighet att förlänga gravrätten i 1-15 år i taget kostnadsfritt. Detta gäller endast kistgravplats, askgravplats och urngravplats.
Kistgravplats är en gravplats för en eller flera kistor. Kistgravplats upplåts med gravrätt som det finns möjlighet att förlänga. Gravrättsinnehavaren har ansvar för gravstenen och skötseln av graven.
Urngravplats har mycket likheter med kistgravplats.
Urangravplats har plats för en eller flera urnor och upplåts med gravrätt som det finns möjlighet att förlänga. Gravrättsinnehavaren har ansvar för gravstenen och skötseln av graven. En urna kan ibland gravsättas i en befintlig kistgravplats.           Minneslund är en anonym begravningsform utan namn på gravsatta. Det är ett gemensamt gravområde för nedgrävning av askor där de anhöriga
inte deltar i gravsättningen. Minneslunden ska inte förses med gravanordning, eftersom minneslunden har gemensam smyckningsplats som sköts av kyrkogårdsförvaltningen.
Askgravplats är en gravplats för urnor. På askgravplatsen är det möjligt för anhöriga att vila tillsammans.
Den upplåts med begränsad gravrätt. Askgravplatsen har karaktären av en gemensam urngravplats där den enskilda gravplatsen markeratsmed en sten med tillhörande namnplatta i metall. Anhöriga får delta vid gravsättningen.
Askgravlund är ett gemensamt gravområde för gravsättning av askor med en gemensam plats för namn och smyckning. Anhöriga deltar inte vid gravsättningen, men får vara med och välja plats för namnplattan. Gravplats i en askgravlund upplåts utan gravrätt.

Kyrkogårdsförvaltningen

KYRKOGÅRDSFÖRVALTNINGEN