Kyrkorådet i Älvsby församling stödjer aktionen "Vi anger inte"

Nyhet Publicerad

Vi är bekymrade över regeringens förslag om anmälningsplikt. Vad kommer den göra med tilliten i vårt samhälle?

Kyrkorådet i Älvsby församling ställer sig bakom aktionen ”Vi anger inte” som inleddes den 25 september 2023.

”Vi anger inte” utgår utifrån tron på alla människors – också flyktingars – lika värde och av respekt för de yrkesgrupper som genom en "angiverilag" skulle försättas i omöjliga situationer.

Biskop Åsa Nyström är en av dem som medverkar i kampanjen med en debattartikel.

Biskop Åsa Nyström står framför en vit vägg med armarna i sidorna.

Vi stödjer aktionen "Vi anger inte"

Den 25 september inleder församlingar och pastorat i Norrbotten och Västerbotten en kampanj för att visa stöd till Vi anger inte-aktionen. Biskop Åsa Nyström är en av dem som medverkar i kampanjen med en debattartikel.

Migration och integration

Idag är miljontals människor på flykt undan konflikt, våld och misär. Vi ger stöd både i Sverige och utomlands. Här kan du läsa om vad vi gör, och hur du själv kan bidra.

På ett handtag hänger en skylt med texten Samtal pågår.

Tystnadsplikt

Både präster, diakoner och familjerådgivare har tystnadsplikt, men tystnadsplikten ser olika ut beroende på vem du samtalar med.