Starka kvinnor som byggde kyrkan

De spännande bibelsamtalen i Skutskärs kyrka fortsätter

Välkommen till en serie samtal i Skutskärs kyrka.
Samtalet inleds med ett kort kyrkohistoriskt föredrag. Därefter ett öppet samtal där alla får bidra med egna reflektioner och tankar.

Skutskärs kyrka 18.30-20-00

16/9 JESU KVINNLIGA LÄRJUNGAR
- Det var flera kvinnor som var anhängare och lärjungar till Jesus- bland annat Maria Magdalena, Marta och Salome.

30/9 ANDLIGA FÖRNYARE PÅ MEDELTIDEN
I den mörka medeltiden kom några med upplysning och andligt liv- bland annat Clara i Assisi och Therese i Avila.
14/10 POLITISKA KVINNOR PÅ MEDELTIDEN
Politik och religion förenades hos några kvinnor under medeltiden-bland annat Birgitta i Vadstena och Katarina av Siena
28/10 MÄKTIGA DROTTNINGAR I ENGLAND
Reformationstiden i England var dramatisk- Om bloody Mary och Elizabeth I.
25/11 SAME-KVINNAN SOM FORMADE NORRLANDS VÄCKELSE
Innan Laestadius blev väckelsepredikant mötte han en person som påverkade honom kraftigt- samiska kvinnan Maria.
9/12 DEN ANDLIGA SÅNGENS FÖRNYARE
Många av väckelserörelsens psalmer och sånger skrevs av en och samma person- Om Lina Sandell.
16/12 EN LYSANDE KVINNA I JULTID
Om Sankta Lucia och legender kring henne.

Vårterminen är under planering men planen är att teman kommer att vara detta vårterminen 2021:

RÖRELSER SOM FORMADE KYRKAN

Kyrkans byggnader står stilla. Men kyrkans människor är i rörelse i kropp, själ och tanke. I denna samtalsgrupp får du ta del av ett kort kyrkohistoriskt föredrag om olika rörelser som funnits inom Svenska kyrkan och som på olika sätt format och påverkat dagens kyrka. Efter det korta föredraget finns möjligheter att ta upp egna tankar och reflektioner om dessa rörelser och din bild av kyrkan.
Samtalsgruppen leds av prästen Peter H Stjerndorff.
Samtalsgruppen möts följande tillfällen under våren 2021:
10/2 Tiggarnas rörelse i Medeltidens rika kyrka
10/3 Reformationen- Det talade och skrivna Ordets rörelse.
7/4 Gammalkyrklighet- En rörelse som ville vara stilla medan samhället rörde sig snabbt.
21/4 Ungkyrklighet- En rörelse som lyssnade till samtidens medvandrare.
5/5 Högkyrklighet- en rörelse som blickade bakåt och strävade uppåt.
19/5 Lågkyrklighet- en rörelse med stadig grund.
Plats: Skutskärs kyrka
Tid: 18.30

Ingen föranmälan-alla som vill är välkomna att komma och lära sig mer om Svenska kyrkan.