”Bortom sol och måne”

7 juni, Lekaryds kyrkas kl. 19.00 
Vad fyller vi livet med och hur kan vi finnas till för varandra? Sara Wåhlin, Växjö och Johan Wallin,  Alvesta arbetar båda som musiklärare på  S:t Sigfrids folkhögskola. Med sång, flöjt och piano  framför de musik från när och fjärran med texter som berör – från musikal till jazz och visor.

 

”XII: Mellan mönster och melodi”

14 juni, Härlövs kyrka kl 19.00,
Gitarrduon XII består av de klassiska gitarristerna Mikael Bremer och Emil Nordén. De är utbildade på musikhögskolorna i Stockholm respektive Malmö och här presenterar de ett 
program med både nyskriven och äldre musik i flera stilar. Minimalism av Philip Glass – med upprepningar, vackra klanger och gradvisa förändringar – samt mer traditionella verk för klassisk gitarr av bland andra Roland Dyens och Gismonti.

 

”Livet kan vara underbart”

9 augusti, Lekaryds kyrka kl. 19.00 
Den i vår församling välkända och uppskattade Trion Runesson & Carlberg består av Ulrica Carlberg och Ulrika och Johan Runesson. I år hälsar de att deras program blir en härlig och underbar mix med låtar på svenska och kanske någon allsång! ”Vi vet att publiken 
älskar att sjunga!”

 

”Genom varje andetag”

16 augusti, Härlövs kyrka kl. 19.00 
1987 bröt sig en grupp fikasugna ungdomar ut från Akademiska kören i Växjö och bildade dubbelkvartetten Åtta Viljor som sedermera blev vokalensemblen Vivavox. Dessa glada människor sjunger en hel del från unisont till 8-stämmigt och repertoaren innehåller såväl sakralt som profant, jazz och visa. Genom varje andetag är en hyllningskonsert till den alldeles för tidigt bortgångna Anders Widmark, jazzmusiker, pianist och kompositör. Han gjorde en skiva med samma titel ihop med Helen Sjöholm och repertoaren utgör också grunden i denna konsert. Medverkar gör även Pia Bygdéus, piano, och Mattias Welin, bas.

 

”Sångerna”

23 augusti, Lekaryds kyrka kl. 19.00
Linda Pettersson, sång och Erik Källner, sång och piano har var för sig länge varit aktiva och uppskattade som musiker. På senare tid har de funnit en gemensam musikalisk ton och bjuder denna kväll in till ett möte bortom genre och förväntningar. Med rötter i både visa, 
pop och kyrkans tradition utforskar de det som förenar: längtan, tröst, kärlek och hopp. Det är avskalat, nära och levande – musik som får landa, andas och öppna upp