Foto: Mats Ek

Insamlingsperiod och rikskollekt

Svenska kyrkan i utlandets årliga rikskollekter och insamlingsperiod är en chans att tillsammans synliggöra arbetet som görs runt om i världen och därigenom hjälpa till att ekonomiskt stötta utlandsförsamlingarna.

Kollekt kan tas upp både digitalt och vid gudstjänster, dop, vigselakter, event och konserter. Din gåva till Svenska kyrkan i utlandet gör skillnad!

Ladda ner kollektvädjan och läs mer om rikskollekt på länken nedan.

Någon håller en korg fylld med sedlar.

Rikskollekt

Rikskollekter tas upp i landets alla församlingar till samma ändamål och samma dag. Det är kyrkostyrelsen som beslutar om när rikskollekter ska tas upp och för vilka ändamål.

Material under insamlingsperioden

Du som är anställd i Svenska kyrkan hittar mer material och förslag till aktiviteter på Kornet. Följ ämnet Svenska kyrkan i utlandet.

Material för nerladdning och beställning i Svenska kyrkans webbshop

I Svenska kyrkans webbshop finns affischer anpassade för insamlingsperioden som du kan ladda ner och skriva ut. Dessutom finns det olika blad med Swish-nummer som är speciellt utformade för plexiglasställ.

Det här informationsmaterialet kan vara till hjälp för din församling när ni vill berätta om utlandskyrkans betydelsefulla arbete utanför Sverige.

Ladda ner affischerna här.

Material för sociala medier

På vår vimeo finns filmer anpassade för insamlingsperioden som du kan ladda ner och dela på sociala medier. Under vardera film finns ett förslag på text som du kan posta med inlägget.

Använd hashtags: #svenskakyrkaniutlandet #utlandskyrkan

Format: 16x9 och 1x1.