Gyllenstierna-Weitz Stiftelse

Möjlighet att söka stipendier

En friherrinna, en slipsfabrikör, en familjegrav och ett antal miljoner kronor. Det är beståndsdelarna i en märklig historia som många generationer Övedsbor kan komma att tacka sin lyckliga stjärna för.

De var ett barnlöst par, modellen, skådespelerskan och friherrinnan Mary-Anne Gyllenstierna och Bertil Weitz, affärsman och slipsfabrikör. Varken Mary-Anne eller Bertil har någonsin bott i Öved.

De var bägge från Malmö, men levde större delen av sina liv i Stockholm. Bertil Weitz dog 1997 och Mary-Anne Gyllenstierna gick bort hösten 2012.

Studerande ungdom samt sjuka och funktionsnedsatta

Efter bortgången öppnades parets testamente. Det visade sig då att deras relation till Öved hade varit djupare än någon kunnat ana. Testamentet slog fast att den efterlämnade förmögenheten skulle bli till en stiftelse som i första hand ska dela ut pengar till studerande ungdom i Öveds församling.

I andra hand ska pengar delas ut till sjuka och funktionshindrade i samma församling.

Stiftelsen utlyser årligen studiestipendier på våren och stöd till sjuka, personer med funktionsnedsättning och andra behövande på hösten.

För mer information om ansökan se stiftelsens hemsida.