En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Samtal och stöd

Kyrkan vill finnas för människor i både glädje och sorg, när livet flyter på och när det är tungt.

Samtala med präst eller diakon

Om du behöver samtala med en präst eller diakon, kontakta församlingsexpeditionen må-ti, to-fr klockan 8-12 på 0498-20 68 00.

Jourhavande präst

På helger och nätter kan du kontakta jourhavande präst via 112.

Kyrkans sociala arbete

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni.

Kontakta domkyrkoförsamlingen

Postadress: Norra Kyrkogatan 4, 621 55 Visby
Telefon: 0498-20 68 00, måndag, tisdag, torsdag och fredag kl 8–12, besöksadress Norra Kyrkogatan 2
E-post: visby.domkyrko@svenskakyrkan.se

Tillsammans kan vi stötta varandra

Bild från Familjefest i Almedalen 2014

Familj till familj

Det här är gruppen för dig som har familj – en familj som saknar något eller en familj som har lite extra och kan dela med sig.

Ringar på vatten.

Sorgegrupper

Att förlora någon närstående är svårt. Ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

Kyrkans sociala arbete kallas för diakoni

Gud har uppmanat kyrkan att visa kärlek till människor, dela gemenskap och värna om natur och klimat. Kyrkan ska kämpa för rättvisa och solidaritet och särskilt möta människor som befinner sig i utsatta situationer.

När kyrkan ägnar sig åt detta kallas det för diakoni. Man skulle kunna säga att diakonin är kyrkans sociala arbete. Och diakoner är de personer som är utbildade för att arbeta med diakoni. Du känner igen dem på deras gröna skjorta, med ett litet vitt märke på kragens framsida.

En diakon, med grön diakonskjorta, samtalar med ett par.
Du känner igen diakonen på den gröna skjortan med den vita lilla kragen. Foto: Kristin Lidell /Ikon

Du är välkommen, oavsett vem du är

Du är alltid välkommen till kyrkans diakoni. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Det kostar inget att träffa, samtala eller få annat stöd av en diakon.

Samtala med en diakon eller en präst

Grubblar du över personliga relationer, livets mening, tron eller något annat? Det kan hjälpa att prata med någon för att få ordning på tillvaron. Du kan du boka ett samtal med en av församlingens diakoner, som har tystnadsplikt. De för inte heller journal över samtalet.

Diakoner kan ge praktiskt stöd

En diakon är också en medvandrare i livet. Våra diakoner kan till exempel hjälpa dig som vill ha stöttning i möten med socialtjänst och kommun. Du kan få sällskap och stöd, eller hjälp att till exempel fylla i blanketter.