Fairtradediplomering

Diplomet har kommit och vi är numera en "Kyrka för Fairtrade", vi diplomerades i Rappestadsmässan den 26/4 2015.

Kyrka för Fairtrade är en diplomering för församlingar som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion. För att bli diplomerad ska en församling besluta sig för att uppfylla ett antal kriterier som tagits fram gemensamt av kyrkor och samfund, Sveriges kristna råd och Föreningen för Fairtrade Sverige:
• Använda Fairtrade-märkt kaffe, te och andra produkter
i sin verksamhet
• Sprida kunskap om rättvisefrågor och om möjligheterna
att påverka som konsument
• Skapa opinion för rättvis handel och delta i kampanjer
och andra utåtriktade aktiviteter
• Samarbeta med andra aktörer som stödjer Fairtrade
• Informera och rapportera om sitt arbete

Vad är Fairtrade?
Vi konsumenter jagar ständigt billiga varor och låga priser, ofta utan att tänka vilka konsekvenserna blir för den som producerar varorna. Producenten i konsumtionskedjan är osynlig för oss. Men jakten på billiga varor pressar priserna nedåt. Den som odlar eller tillverkar det vi vill köpa finns ofta i fattigare länder och de låga prisnivåerna skapar outhärdliga arbets- och livsvillkor för dem och deras familjer. Här kan vi som konsumenter göra skillnad. Vi kan välja varor som producerats med respekt för både människa och miljö. Vi kan välja Fairtrademärkt. Men vad innebär egentligen Fairtrade-märkning? Ska man sammanfatta Fairtrade i korthet, så innebär det att varor får kosta så mycket som det krävs för att ge producenterna i andra länder möjlighet till Vikingstads församling blir en Kyrka för Fairtrade ett värdigt och självständigt liv. I praktiken handlar det om att vi betalar det som det kostar att producera varan med respekt för människa och miljö, så att odlaren får bättre ekonomiska förutsättningar. Fairtrade betyder också att varor produceras på ett sådant sätt att man motverkar barnarbete. Man underlättar för producenterna att organisera sig och därigenom utveckla demokrati. Dessutom betalas en extra Fairtrade-premie ut, som investeras i lokalsamhället i form av skolor, sjukvård eller annat man behöver. Fairtrade innebär också att varor ska produceras på ett sätt som tar hänsyn till miljön.

Kom med i styrgruppen för Fairtrade i vår församling om du är intresserad av rättvisefrågor och etisk konsumtion! Vi behöver dig! Kontakta Cecilia Öberg 013-23 44 58 eller cecilia.oberg@svenskakyrkan.se

Du vet väl om att vi säljer Fairtradevaror i Kyrkans hus i Vikingstad? Kom och köp!

Här kan du läsa mer om Kyrka för Fairtrade