Du är välkommen

Hur blir jag medlem i Svenska kyrkan? Vad får jag för mitt medlemskap? Hur går jag ur Svenska kyrkan? Svenska kyrkan Vetlanda pastorat finns för alla människor, oavsett ursprung, nationalitet, sexuell läggning och ålder. Hit är du alltid välkommen, alla dagar på året.

Svenska kyrkan finns för alla

Svenska kyrkan i Vetlanda står för alla människors lika värde. Det är en självklarhet att du är välkommen till alla våra kyrkor, gudstjänstlokaler och församlingsaktiviteter, precis ¨så som du är. Kyrkan är en mötesplats för alla människor. Oavsett om mötet sker i gudstjänsten, eller i någon av alla de aktiviteter som anordnas i våra församlingar eller i ett personligt samtal. Oavsett vem du är, är du alltid välkommen hit.

Tillgänglighet

Vi arbetar på att alla vara lokaler ska vara tillgänglighetsanpassade bland annat genom att handikappanpassa entréer och toaletter. Många av våra kyrkor har teleslingor och vi försöker att alltid tillgodose behov av tolkning, oavsett om det gäller teckenspråkstolkning eller språktolkning. Om du saknar någonting eller har några frågor är du välkommen att kontakta oss på telefonnummer: 0383-76 37 00 eller på e-post till vetlanda.pastorat@svenskakyrkan.se

Medlemskap

Man blir medlem i Svenska kyrkan genom dopet. Alla kan döpas, och alla kan bli medlemmar. Är du osäker på om du är medlem, eller har andra frågor om medlemskapet, kan du alltid kontakta Vetlanda pastorat, tfn 0383-76 37 00.

Att vara medlem

Som medlem i Svenska kyrkan, till hör du en församling som finns i närheten där du bor. Församlingarna i Vetlanda kommun är alla en del av Vetlanda pastorat, och många av dem erbjuder ett rikt utbud av aktiviteter och mötesplatser. På vår sida kan du läsa mer om de olika församlingarna.

Att vara medlem i Svenska kyrkan innebär bland annat att du:

• kan gifta dig och bli begravd i kyrkan
  • bidrar till verksamhet för barn och unga, körer, familjerådgivning och  jourhavande präst
  • är med och stöttar samhällets mest utsatta, både i Sverige och utomlands
  • bidrar till att kyrkobyggnaderna bevaras och att kulturhistoriska värden förs vidare till kommande generationer

Här kan du läsa mer om vad du får som medlem.

Någonting för alla

Många medlemmar finns varje år med i något av kyrkans sammanhang. Det kan till exempel vara i kören, på konfirmationslägret, syförening, vid en anhörigs begravning eller i en insamling till det internationella arbetet för bistånd och utveckling.

Som medlem är du välkommen att ta del av det kyrkan erbjuder. Du är också, genom att betala kyrkoavgiften, med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Medlemsavgiften

Svenska kyrkans verksamhet i Sverige och utomlands bekostas av medlemsavgiften, som också kallas kyrkoavgift. Kyrkoavgiften administreras av Skatteverket och betalas i samband med deklarationen. Största delen går till din lokala församling. Hur mycket du betalar i kyrkoavgift beror på två faktorer, din inkomst och vilken församling du tillhör. En obligatorisk begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige. Här kan du läsa mer om kyrkoavgiften.

Om du inte vill vara medlem

Om du vill avlsuta ditt medlemskap måste du skicka in en skriftlig begäran om utträde. Kontakta Svenska kyrkan, Vetlanda pastorat, tfn 0383-76 37 00 för mer information. Det kostar inget att avsluta sitt medlemskap! Du är alltid varmt välkommen tillbaka som medlem, om du så önskar.