Våra kyrkor

I Vetlanda pastorat finns 23 kyrkor och 3 kapell. Det finns också en hel del församlingshem. Längst ner på sidan hittar du en karta, där ser du var kyrkorna finns, och där hittar du även adresserna.

Alseda kyrka

Alseda kyrka ligger utmed vägen, men ligger nu ett stenkast från riksväg 47. Kyrkan stod klar 1788, och ersatte då en äldre stenkyrka.

Berguddens kapell

Berguddens kapell ligger i Kvillsfors, på en udde i Tureforsdammen. Kapellet byggdes 1984.

Björkö kyrka

Björkö kyrka uppfördes under anmärkningsvärda uppoffringar från dåtidens sockenbor mellan åren 1843 och 1847. Kyrkan tillhör den typ av mycket rymliga landsbygdskyrkor i nyklassisk stil som Växjö-biskopen Esaias Tegnér förespråkade.

Bäckaby kyrka

Historiskt sett så har kyrkan i små byar haft stor betydelse och Bäckaby är inget undantag. Enligt anteckningar som finns tillgängliga byggdes en kyrka i byn 1584 och troligen uppfördes den på en äldre grund. Kyrkan som byggdes hade klockstapel med två klockor men 1699 byggdes torn för klockorna.

Bäckseda kyrka

Bäckseda ligger strax utanför Vetlanda tätort. Kyrkan har anor från 1200-talet och ligger med utsikt över Emån. Socknen har övertagit namnet av den bebyggelse som fanns, Baekksedha .

Ekenässjöns kyrka

Ekenässjöns kyrka byggdes i början på 70-talet och är i stilen en modern och stram kyrkobyggnad.

Fröderyds kyrka

Fröderyd är ett litet samhälle där psalmförfattarinnan Lina Sandell växte upp på 1800-talet. Fröderyd kyrka ligger på en plats som troligen varit en fornnordisk offerplats tillägnad guden Frö. Intill Fröderyd kyrka ligger Lina Sandellgården med Sandell muséet, Lina Sandell asken, hantverksbod och Lannaskede församlings pastorsexpedition.

Karlstorps kyrka

Karlstorps kyrka stod klara 1760. Den ersatte då en träkyrka som stått där i 500 år. Kyrkan har inget torn, utan en klockstapel alldeles bredvid. Kyrktuppen blev vald till årets kyrktupp år 2000.

Korsberga kyrka

Sockennamnet Korsberga förekommer i skrift tidigast år 1310 och skrevs då Corsbjerg. Namnet har sannolikt sin upprinnelse i den naturbildande korsspricka som finns öster om kyrkan.

Lannaskede gamla kyrka

Lannaskede Gamla Kyrka ligger någon kilometer utanför Landsbro. Det är en vacker kyrka som byggdes omkring år 1150. Orgeln i kyrkan är landets äldsta orgel som fortfarande är i bruk.

Lannaskede-Myresjö kyrka

De båda medeltida kyrkorna i Lannaskede (Landsbro) och Myresjö var för små, och slitna. En ny kyrka behövdes. De båda församlingarna gick samman, och byggde en ny och större kyrka på gränsen mellan socknarna. Från kyrkan är det 2 km till tätorten Landsbro och 2 km till tätorten Myresjö. Nu tillhör kyrkan Lannaskede församling.

Lemnhults kyrka

Lemnhult har en spännande historia om sina kyrkor. Idag finns ruinen kvar av den medeltida kyrkan. Den nya kyrkan stod knappt 30 år innan den brann ner till grunden efter ett blixtnedslag. Men efter två år stod ännu en ny kyrka på plats.

Myresjö gamla kyrka

Myresjö Gamla kyrka är en vacker 1100-tals kyrka, centralt belägen i Myresjö. Kyrkan var tidigare en ödekyrka men restaurerades under 1920-talet och är i idag en av församlingens mest använda och omtyckta kyrkor.

Nye kyrka

Nye kyrka ligger symboliskt viktigt där tre vägar möts. Det har funnits kyrka i Nye sen medeltiden.

Näsby kyrka

Näsby kyrka ligger vackert placerad på en höjd vid sjön Flögens strand.

Näshults kyrka

Sin nuvarande tolvkantiga skeppsform fick kyrkan år 1732. Den ursprungliga åldern på kyrkan vet man inte, men det fanns en präst här redan 1283.

Nävelsjö kyrka

Nävelsjö är en av de så kallade Njudungskyrkorna som alla tillkom på 1100-talet.

Ramkvilla kyrka

Ramkvilla är ett litet samhälle som ligger mitt i småland och gränsar mot kronobergs län. Ramkvilla kyrka är vackert belägen vid klocksjöns strand.

Skede kyrka

Skedes kyrka stod klar 1837, och då ersatte den en liten, gammal och sliten medeltidskyrka. Efter att ha kämpat länge, byggdes så en ny kyrka, nästan på samma plats som den gamla. Det blev en ny, stor, vit stenkyrka.

Skirö kyrka

Skirö kyrka stod klar 1837, och ersatte då en mindre medeltidskyrka. Den gamla kyrkan låg nere vid sjön, och är nu en sliten ruin. Den nya kyrkan placerades uppe på backen med vacker utsikt över sjön och omgivningarna.

Stenberga kyrka

Redan på 1300-talet fanns en liten kyrka av trä i Stenbergas bygder. Kyrkans ålder har genom en dendrokronologisk undersökning daterats till 1337.

Södra Solberga kyrka

S Solberga tycks tidigt haft starka förbindelser med det andliga livets centrum i Småland, Nydala kloster. Även denna kyrka är en så kallad Tegnérlada.

Uppståndelsekapellet

Uppståndelsekapellet används nästan enbart till begravningar. I anslutning till kapellet finns kapellkyrkogården, men även skogskyrkogården på andra sidan vägen.

Vetlanda kyrka

Vetlanda kyrka ligger centralt i stan, med såväl hus som grönområde tätt intill. Här har funnits kyrka sen medeltiden, på samma plats.

Ökna kyrka

Ökna kyrka invigdes 1767, och ersatte då ett litet kapell. Kyrkan är ovanlig med sitt runda torn, där den ligger högt uppe på höjden, med milsvid utsikt åt alla väderstrecken.