En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Dopets vatten - en aldrig sinande källa. Livets vatten strömmar genom allt levande. Utan vatten skulle inget liv finnas. Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet - en väg in i livets familj och den världsvida kyrkan!

Dopet är en helig handling

Dopet är ett sakrament. Det betyder “helig handling”. Vi kallar dopet för sakrament därför att Jesus sa till sina vänner att de skulle berätta om honom och döpa människor.

Den som döps får vatten öst över sitt huvud. Vattnet är livsviktigt för människan och det är också en symbol för livet och för att växa.

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de

Mark 10:14

Alla får döpas

Kyrkan välkomnar alla att döpas. När det gäller barn - både små barn och ungdomar - är det vårdnadshavarna som bestämmer. Om ni är två vårdnadshavare behöver ni vara överens om att barnet ska döpas. Det spelar ingen roll om ni, eller en av er,  tillhör Svenska kyrkan, något annat samfund eller en annan religion.

Om barnet är tolv år, eller äldre, måste också barnet självt vilja bli döpt.

Om du tidigare är döpt i en annan kyrka, behöver du inte döpas på nytt för att få tillhöra Svenska kyrkan.

Dop i gudstjänst eller annat

I våra församlingar kan du bli döpt i en egen dopgudstjänst, eller som en del i en vanlig söndagsgudstjänst. Ni kan vara i en av våra kyrkor, i ett församlingshem, utomhus eller någon annan plats som är viktig för er. Ni får träffa prästen, och prata om hur det går till, innebörden av dopet, vilka psalmer som passar och mera. Prata gärna med församlingens kantor eller organist också, om ni vill ha musik när ni går in i kyrkan i procession, någon extra solosång, eller något annat.

Foto: Jesper Wahlström Ikon

Namnet är viktigt

Ibland förväxlas dopet med en ceremoni
för namngivning. Det är det inte, men
namnet är ändå viktigt vid dopet,
eftersom den som döps nämns vid sitt namn.

Foto: Alex Giacomini / Ikon

Vi hjälper till

Om du vill kan du låna en dopklänning, eller en dopdräkt som man också säger ibland. Våra församlingar har olika klänningar, ganska många för små barn. Men det finns också för större barn, som kan gå själva (den har kortare kjol). Man kan också välja andra kläder, kläder som man själv tycker om.

I samband med dopet får ni även låna församlingshemmet utan extra konstnad, för att ha en dopfest där.

Våra kyrkomusiker har koll på musiken, och ger gärna tips om olika musikstycken, sånger och psalmer som passar att användas.

Det kostar inget att bli döpt. Du betalar inget för kyrkan, eller själva dopet.

Foto: Johannes Fransen Ikon

Vill du veta mer om dopet?

Du kan läsa mer om dopet på Svenska kyrkans hemsida. Du hittar den genom att följa länken och klicka HÄR

Här hittar du mer att läsa om lika typer av dop, för små barn, större barn, ungdomar, vuxna - ja för alla. Du kan också läsa om faddrar, om dopets symboler och mycket annat.

Du kan också se den lilla korta filmen här nedan:

Hur bokar man ett dop?

Det är enkelt att boka ett dop, bara hör av dig till oss, så hjälper vi dig!

Ta emot detta ljus - Det påminner om Jesus som sa: Jag är världens ljus, den som följer mig ska inte vandra i mörker, utan ha livets ljus

Joh 8:12