Vill du gifta dig?

I Västermalms församling finns vackra Kungsholms kyrka, S:t Görans kyrka, Essinge kyrka och S:t Eriks kapell.

"I människors vänskap och kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek.
Det gäller all vänskap liksom relationen mellan två människor."

Boka vigsel
Vill du boka tid för vigsel i Västermalms församling är du välkommen att kontakta Rickard och Camilla på telefon 08-545 709 64 eller skicka ett mejl till vastermalms.forsamling@svenskakyrkan.se.

Vad kostar det?
Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men tänk på att minst en av er ska vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen får ni komma överens om dem med prästen och eventuellt bekosta dem själva.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket
I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Mer om vigsel
Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen. En kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Vi har tre vackra kyrkor och ett kapell
I Västermalms församling finns vackra Kungsholms kyrka, S:t Görans kyrka,
Essinge kyrka och S:t Eriks kapell. Om ni vill gifta er på en annan plats än i en kyrka, kan ni tala med prästen om det.

Välkommen att kontakta oss och boka tid för vigsel på telefon 08-545 709 64.

Så här går det till
Innan bröllopet kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln, exempelvis vilka texter som ska läsas, vilken musik och vilka psalmer, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när. För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för vigseltalet till er. Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan, då ni kan gå igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.
Våra skickliga musiker erbjuder levande musik vid in- och utgång vid bröllopet. Har du specialönskemål, kontakta tjänstgörande organist.
Här är exempel på musik.
Du kan också anlita egna musiker eller solister.
(Det är inte möjligt att använda musiktjänsten Spotify i våra kyrkor. Spotify har beslutat att lägga ner sin musiktjänst för företag ”Spotify Business” från och med den 31 mars 2019).

En kyrklig välsignelse om ni redan har gift er borgerligt
Om ni redan har vigts borgerligt eller i en annan kyrka, kanske i ett annat land, kan ni få en kyrklig välsignelse. Ceremonin är väldigt lik vigselgudstjänsten, men den har ingen betydelse i lagens mening.

Vigsel på annat språk
Om svenska inte är det självklara språket för er vigsel, kan ni välja ett annat språk. Det finns ett inslag i vigseln som kallas ”tillkännagivandet”. Det kan jämställas med när en myndighet eller en domstol fattar ett beslut. Enligt lagen ska sådana beslut alltid uttalas på svenska, även om de kan kompletteras med ett uttalande också på ett annat språk.

Vill ni gifta er utomlands?
Det går bra att gifta sig eller få kyrklig välsignelse i utlandet. Läs gärna mer om att gifta sig utomlands.